صندلی‌های سفینه سایوز برای هر فضانورد بطور اختصاصی ساخته می شود

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، این صندلی که نام رسمی آن "صندلی ضربه‌گیر کازبک"(Kazbek) است وظیفه دارد در زمان پرتاب و فرود, فشار ناشی از پرتاب و فرود بر روی فضانورد را کم کند.کازبک یک صندلی معمولی نیست و برای ساخت آن سال‌ها بررسی کارشناسی شده است تا توانایی فضانورد در برابر بارهای ناشی از پرتاب و فرود در یک ماموریت فضایی را بالا ببرد. این صندلی توسط شرکت فناوری سامانه های ایمنی و حیاتی فضایی "زوزدا" در روسیه ساخته می شود که سابقه‌ای طولانی در طراحی و ساخت لباس‌های هوا-فضایی از جمله لباس‌های مخصوص خلبانان دارد.

صندلی 23 کیلوگرمی کازبک که به اسم کوهی در قفقاز نامگذاری شده از چند بخش مختلف تشکیل می‌شود که شامل قالب فلزی، کمربند قابل تنظیم, سامانه الکترونیک, اهرام‌های افقی و عمودی و سوپاپ ضربه گیر و بالاخره لایه داخلی است.

به جز لایه داخلی بقیه قسمت‌های "کازبک" بطور یکسان ساخته می‌شود. لایه داخلی هر صندلی به طور منحصر به فرد به اندازه بدن و دیگر پارامترهای "اندام سنجی" هر فضانورد، قالب‌گیری و ساخته می‌شود.

برای ساخت لایه داخلی صندلی, در کارخانه زوزدا مراحل خاصی باید صورت گیرد. قالب لباس با ماده‌ای شبیه به ماده قالب‌گیری دندان مصنوعی نیمه پر می‌شود. فضانورد لباس نسبتا نازک و چسبانی می‌پوشد. بعد وی را به پشت در این قالب مدتی نگه می‌دارند تا ماده سفت شود. در این زمان کارشناسان فضاهای خالی و خلل و فرج احتمالی در اطراف بدن فضانورد را هم پر می‌کنند. بر اساس این قالب, پشتی فضانورد که در حقیقت لایه داخلی صندلی هست ساخته می شود. البته فضانورد باید در چند نوبت داخل این صندلی بخوابد و اعلام رضایت کند.

در مراحل بعدی این صندلی در ناو سایوز نصب می‌شود البته قابلیت جابجایی هم دارد تا اگر به هر دلیلی فضانورد خواست با سفینه دیگری به زمین برگردد بتواند صندلی خود را به سفینه جدید منتقل کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا