اعتماد به مصرف گیاهان دارویی را در مردم از بین برده ایم

ولی الله مظفریان افزود: باید حسن اعتماد به مصرف گیاهان دارویی را در وجود همه زنده کنیم و به نحو مناسب اطلاعات علمی را در اختیار مردم قرار دهیم تا این موضوع مهم در زندگی آنان نهادینه شود. 

وی اظهار کرد: تبادل نادرست اطلاعات، ترجمه ها و اطلاعات غلط سبب شده تا ما نتوانیم با واقعیت های گیاه دارویی آشنایی پیدا کنیم و از آن دور مانده ایم.

وی با اشاره به اینکه اغلب کتاب های موجود گیاهان دارویی ترجمه است اظهار کرد: اطلاعات برخی از گیاهان به عنوان گیاه برجسته دارویی در این کتاب ها ارایه شده اما آن گیاه در کشور وجود ندارد.

مظفریان در گفت و گو با ایرنا افزود: علم ما در حوزه های مختلف از جمله گیاهان دارویی برگرفته از دانش کشورهای اروپایی است و باید علم خودمان را ایرانی کنیم تا بتوانیم خدمات مناسب تری به مردم ارایه کنیم

وی برلزوم بهره گیری از اندوخته های علمی گیاهان دارویی همراه با فرهنگ ایرانی تاکید کرد و افزود: ظرفیت و توانمندی های این حوزه باید با فرهنگ ایرانی ترویج داده شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها ومراتع گفت: نگاه ایرانی نسبت به رژیم غذایی، حفظ سلامتی و آرامش با نگاه اروپایی ها متفاوت است و به همین دلیل دیدگاه پزشکی آنان نیز با هم فرق می کند.

مظفریان با اشاره اینکه براساس اطلاعات جغرافیای گیاهی کشور به 10 حوزه رویشی تقسیم می شود گفت: تنوع اقلیمی بستر مناسب را برای توسعه کاشت گیاهان دارویی فراهم کرده است.

وی گفت: این باور غلط است که بیابان ظرفیت کاشت گیاهان دارویی را ندارد و مناطقی مانند بیایان و اراضی دیم رها شده مناسب کاشت گیاهان دارویی نیست.

کشور به 10 حوزه و زیر حوزه رویشی شامل ناحیه خزی، ناحیه ارمنستان با سه زیرحوزه آذربایجان، البرز و خراسان، ناحیه ایران مرکزی، ناحیه کرد و زاگرس با سه زیرحوزه زاکرس شمالی، جنوبی و شرق زاکرس و ناحیه جنوب ایران با دو زیر ناحیه خلیجی و عمانی تقسیم می شود. 

حدود 8 هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که از این تعداد 1400 تا 1800 گونه آن دارای اثر دارویی است. 

کشور با توجه به تنوع اقلیمی مکانی مناسب برای پرورش و کاشت گیاهان دارویی است. 

به رغم تنوع و قابلیت های کشور، گیاهان دارویی به صورت خام به فروش می رسند که باید اقدامات جدی برای فرآوری گیاهان دارویی در کشور فراهم شود. 

بر اساس یک برآورد 750 هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد حدود 75 هزار گونه دارای اثر دارویی هستند و در حال حاضر 20 هزار گونه آن مورد استفاده پزشکی قرار می گیرند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا