رنگ آکریلیک آنتی‌باکتریال تولید شد

بررسی محصولات نانو و ارائه تاییدیه نانو مقیاس به آنها از جمله فعالیت های مهم ستاد توسعه فناوری نانو از ۴ سال گذشته بوده است. در واقع بررسی مواد و محصولات تولید و عرضه‌شده در حوزه فناوری نانو، سبب شفافیت بازار محصولات نانو شده و به‌ ارتقای کیفی این محصولات و افزایش اعتماد مصرف کنندگان کمک می‌کند.

یکی از این محصولات که توسط یک شرکت دانش بنیان به تولید رسیده، رنگ آکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی ناونوذرات است.

سطوح داخلی ساختمان‌ها می‌تواند مکان مناسبی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها باشد. در شرایطی که رطوبت بالا و مواد مغذی در این مکان‌ها وجود دارد؛ میکروارگانیسم‌های متعددی شامل گونه‌های بیماری‌زا در مواد ساختمانی از قبیل کاشی‌ها، سرامیک‌ها، پلاسترها، دیوارها و سطوح بتنی مشاهده می‌شود.

انواع مختلفی از سطوح را به‌منظور جلوگیری از رشد باکتری می‌توان به‌وسیله رنگ آنتی‌باکتریال پوشش داد. یون‌ها و ترکیبات نقره برای طیف وسیعی از باکتری‌ها مضر بوده؛ درحالی‌که سمیت کمی را برای سلول‌های بدن انسان نشان می‌دهند؛ به‌گونه‌ای که استفاده از نقره در اشکال مختلف یک روش مرسوم برای حفاظت آنتی‌باکتریال است.

افزودن نانوذرات نقره به رنگ باعث می‌شود که رنگ فعالیت ضدباکتریایی از خود نشان دهد. این محصول توسط ستاد توسعه فناوری نانو مورد تایید قرار گرفته است.