خطر جدی آنفولانزا برای سلامت جهانی

بر اساس گزارش‌های رسمی، در زمستان سال گذشته ایالات‌متحده آمریکا، بیش از هشتاد هزار نفر در این کشور براثر ابتلا به ویروس آنفولانزا و تبعات ناشی از آن کشته شدند.  بر اساس اطلاعات مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های ایالات‌متحده امریکا، این میزان تلفات ناشی از آنفولانزا طی 4 دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

درگذشته، فصل‌های ابتلا به آنفولانزا به‌طورمعمول برای کودکان، سالمندان، زنان باردار و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی بودند،خطرناک محسوب می‌شد. افراد بزرگ‌سال و سالم اغلب خیلی بیشتر از سایر گروه‌ها در برابر این بیماری مقاوم هستند. از سوی دیگر، آنفلوانزاهای همه‌گیر هرسال با جهش‌هایی روبه‌رو شده و به‌نوعی جدیدی ظاهر می‌شوند که این موضوع سبب می‌شود احتمال آلوده شدن  جمعیت وسیع‌تری به وجود آمده و مرگ‌ومیر بیشتری ثبت شود.

خطر آنفولانزا به این جهت بسیار زیاد است که در سال گذشته این بیماری به‌صورت بسیار پیچیده و با عوارضی بسیار شدید در بین گروه‌های مختلف سنی و در حوزه‌های مختلف جغرافیایی مشاهده‌شده و در آمریکا تقریباً همه ایالت‌ها درگیر این بحران بودند. بر اساس آمارهای منتشرشده در ایالات‌متحده، طی زمستان سال 2017 – 2018 بیشترین آمار بستری شدن در بیمارستان‌های این کشور به دلیل آنفولانزا از سال 1976 تاکنون ثبت‌شده است. متأسفانه میزان مرگ‌ومیر کودکان براثر آنفولانزا نیز در سال جاری بسیار زیاد بوده و از سال 2004 تاکنون که مرگ‌ومیر ناشی از آنفولانزا ثبت‌شده است، این رقم بی‌سابقه بوده و مشابه آن دیده نشده است.

دکتر جروم آدامز (Jerome Adams) در اجلاس بنیاد ملی بیماری‌های عفونی که هفته گذشته برگزار شد گفت: «180 کودک در سال گذشته براثر آنفولانزا کشته شدند که این رقم واقعاً متأثرکننده است و متأسفانه بیشتر آن‌ها واکسینه نشده بودند. همگان باید بدانند که واکسیناسیون علیه آنفولانزا می‌تواند نجات‌بخش جان‌ها باشد.»

درگذشته، فصل‌های ابتلا به آنفولانزا به‌طورمعمول برای کودکان، سالمندان، زنان باردار و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی بودند،خطرناک محسوب می‌شد. افراد بزرگ‌سال و سالم اغلب خیلی بیشتر از سایر گروه‌ها در برابر این بیماری مقاوم هستند. از سوی دیگر، آنفلوآنزاهای همه‌گیر هرسال با جهش‌هایی روبه‌رو شده و به‌نوعی جدیدی ظاهر می‌شوند که این موضوع سبب می‌شود احتمال آلوده شدن  جمعیت وسیع‌تری به وجود آمده و مرگ‌ومیر بیشتری ثبت شود.

با توجه به تفاوت‌های قابل‌توجه بین این دو نوع بیماری یعنی  آنفولانزای مرغی و CDC به‌طور جداگانه مقادیر آنفلوانزای فصلی سالانه و آنفلوانزای خوکی توسط پژوهشگران مقایسه شد. از آغاز مراقبت و رصد آنفولانزا در اطفال ، رکورد کلی توسط بیماری H1N1 در سال 2009 ثبت شد که طی آن 358 کودک جان خود را از دست دادند.

مقامات پزشکی در این رابطه هشدار دادند که هر چه تعداد افراد واکسینه شده علیه آنفولانزا بیشتر باشد، خطر مرگ‌ومیر بیماران نیز کاهش پیدا می‌کند. متأسفانه اثر این واکسن‌ها عموماً شش ماه تا یک سال بوده و به همین دلیل افراد زیادی راغب به استفاده از آن نیستند و برای نمونه در ایالات‌متحده امریکا، بیش از نیمی از مردم اقدام به واکسیناسیون نمی‌کنند. پزشکان توصیه می‌کنند زنان باردار حتماً با مشورت پزشک خود در فصل پائیز نسبت به واکسیناسیون آنفولانزا اقدام کنند اما این موضوع نیز به‌طور گسترده‌ای نادیده گرفته‌شده و بسیاری از مادران نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند.

دکتر ویلیام شافنر (William Schaffner) مدیر بنیاد ملی بیماری‌های عفونی ایالات‌متحده آمریکا در این رابطه اعلام کرد: «واکسن‌های آنفولانزا قادر به ایجاد مصونیت کامل نیستند اما استفاده از آن‌ها در کاهش سطح بیماری بسیار مؤثر است.»

با توجه به در پیش بودن فصل آنفولانزا، پزشکان توصیه می‌کنند حداکثر تا یک ماه آینده نسبت به تزریق واکسن اقدام کنید زیرا اگر سطح ایمنی بدن فردی پائین باشد، احتمال ابتلای وی به بیماری بسیار زیاد بوده و خطری جدی جان وی را تهدید می‌کند.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: iflscience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا