علم در 11 مهرماه

  • آغاز هفته مبارزه با سرطان

همه ساله یک هفته با عنوان هفته مبارزه با سرطان (11 تا 17 مهر) در کشور به بیماران سرطانی اختصاص یافته است. با توجه به اهمیت این بیماری لازم است در خصوص پیشگیری از آن به افراد مختلف جامعه اطلاعات لازم داده شود. در این بیماری معمولاً برخی از سلولهای بدن بصورت نامنظم و بدون تدبیر خاص شروع به تکثیر کرده و میزان مرگ آن سلولها کاهش قابل ملاحظه ای می یابد.

پزشکان برای جلوگیری از ابتلای افراد به سرطان شیوه های مختلفی را پیشنهاد می کنند که از آن جمله می توان به مواردی از قبیل نکشیدن سیگار، پرهیز از رژیم غذایی کم چربی همراه با استفاده از مواد گیاهی فراوان، معاینه مرتب توسط پزشک و دندانپزشک، توجه به هر برآمدگی و یا زخمی که تمایل به التیام ندارد و به هر نوع تغییری در اعمال طبیعی بدن حساس باشد، پرهیز از ایستادن در مقابل تابش مستقیم و شدید نور خورشید، شناخت مواد سرطان زا و عدم استفاده از آنها در محیط کار و خانه و توجه به بهداشت و سلامت روان اشاره کرد. هر ساله بیش از ۱۰ میلیون نفر مبتلا به سرطان تشخیص داده می شوند. تخمین زده می شود که تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۱۵ میلیون در سال برسد. سرطان علت مرگ ۶ میلیون نفر در سال بوده که ۱۲ درصد کل مرگ و میر در دنیا را شامل می شود. در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد علل سرطان وجود دارد که می تواند باعث پیشگیری از یک سوم از سرطانها بشود.

سرطان ریه، روده بزرگ و معده جزء ۵ سرطان شایع در مردان و زنان در دنیا می باشند. سرطان ریه و معده شایعترین سرطان در مردان و سرطان سینه و سرویکس شایعترین سرطان در بین زنان هستند. با وجود پیشرفت های فزاینده در زمینه پیشگیری و درمان سرطان، میزان کل ابتلا به انواع سرطانها در سراسر جهان در ۲ دهه آینده ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت که این افزایش بیشتر به سبب کمبود امکانات بهداشتی در کشورهای درحال توسعه است. لزوم توجه به علائمی که فرد را مشکوک به سرطان می کند در حال حاضر از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

  • شروع به کار تلویزیون در ایران

با راه‏ اندازی و بهره ‏برداری از نخستین فرستنده تلویزیونی ایران در یازدهم مهرماه 1337 ، تلویزیون ایران، پخش برنامه ‏های خود را آغاز كرد. تلویزیون ایران در ابتدا به صورت یك بخش كاملاً خصوصی اداره می‏شد كه ابتدا در هر روز چهار ساعت برنامه پخش می‏كرد. این تلویزیون برای گسترش مناطق تحت پوشش خود، در سال 1340 فرستنده دیگری در آبادان و یك فرستنده تقویتی در اهواز تأسیس كرد. در اواخر سال 1342، تلویزیون ایران از ساختار یك شركت خصوصی به شركت سهامی تلویزیون ایران تغییر شكل داد تا این كه تلویزیون ملی ایران با امكانات یك استودیو، سه دوربین و دو دستگاه ضبط مغناطیسی در آبان ماه 1345ش، به صورت تلویزیون دولتی و به طور آزمایشی آغاز به كار كرد. در نهایت، سازمان تلویزیون ملی ایران در 29 اسفند 1345 رسماً افتتاح شد و كار خود را وسعت بخشید.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت و با گذشت زمان، فعالیت‏های این سازمان به صورت افزایش فرستنده و شبكه‏‌های رادیویی و تلویزیونی در تهران و شهرستان‏‌ها رو به گسترش نهاد. چنانكه تا به امروز (1382) این سازمان دارای 30 مركز در استان و شهرستان‏های مختلف ایران، نزدیك به بیست شبكه سراسری رادیویی و تلویزیونی و بیش از پانزده دفتر منطقه‏ای در كشورهای مختلف جهان و ده‏ها شبكه رادیویی و تلویزیونی در تهران و شهرستان‏‌ها می‏باشد. همچنین طی سال‏‌های اخیر شبكه جهانی جام جم، بخش وسیعی از دنیا شامل قاره آسیا و اقیانوسیه، قاره اروپا و شمال آفریقا و قاره آمریكا را تحت پوشش قرار داده و شبكه جهانی سحر نیز به چندین زبان برنامه پخش می‏‌كند. همچنین شبكه خبری و بین‌‏المللی العالم از ابتدای سال  1382 فعالیت خود را آغاز كرد كه در سراسر جهان قابل دریافت می‏‌باشد.

 

  • پرتاب اولين موشك ساخت انسان به فضا

ورنر فون براون، یكی از كارشناسان موشك‏‌های فضایى آلمان بود كه در ابتدا درباره ساختن وسیله‏ای برای دستیابی به فضا و به ویژه ماه تحقیق می‏‌كرد. با آغاز جنگ جهانی دوم، ارتش آلمان او را به خدمت گرفت و امكانات لازم برای ساخت موشك را در اختیار او قرار داد.

پس از آن تصمیم گرفته شد اراضی مناسب برای آزمایش‌‏های نخستین موشك ارتش آلمان مهیا گردد تا این‏كه یك جزیره دور افتاده در دریای بالتیك انتخاب شد. این جزیره مدتی بعد، در سال 1935، به صورت نخستین پایگاه موشكی آلمان درآمد و هفت سال بعد تبدیل به مكانی شد كه 15 هزار دانشمند آلمانی، روز و شب در آنجا ساخت و تكمیل موشك را دنبال می‏‌كردند. در نهایت در تاریخ سوم اكتبر 1942، موشكی به طول 14 متر، مركب از 50 هزار قطعه دقیق و محاسبه شده به وزن تقریبی سیزده تن، با سرعت فوق صوتِ دو هزار متر در ثانیه، در میان شعله‏های جهنمی آتش و با صدایى مهیب، آسمان را شكافت.

نقطه اوج این موشك، 90 كیلومتر بود و فاصله 180 كیلومتر را تا فراز دریای بالتیك با موفقیت پیمود و سپس به زمین سقوط كرد. این موشك كه از همان تاریخ تحت عنوان A- 04 معروف شد، محصول كار فون براون بود. ولی آزمایش موفق این موشک، سرآغاز استفاده ضد بشری از این موشك و موشك‏‌های بعدی گردید و انسان‏های بی‏شماری را به خاك و خون كشید.

    No tags for this post.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا