نمایش فرهنگ عربی در موزه لوور امارات

گنجینه‌ای از آثار باستانی و تاریخی شبه‌جزیره عربستان با عنوان راه‌های عربی (Roads of Arabia) طی ماه آینده در موزه لوور ابوظبی به نمایش گذاشته خواهد شد. در این نمایشگاه آثاری از دوران پیش از تاریخ، یافته‌های باستان‌شناسی زیر آب، سکونت‌گاه‌های اولیه و مسیرهای کاروانی باستان که این مناطق را با سایر بخش‌های آسیا، بین‌النهرین و آسیای صغیر مرتبط می‌کرد، به نمایش گذاشته خواهد شد.

از جمله آثار ارزشمندی که در نمایشگاه راه‌های عربی ارائه خواهد شد، مجسمه عقابی ایستاده بر سر یک گاو نر است که در سال ۱۰۰ پیش از میلاد ساخته شده است. از جمله آثار ارزشمند  مربوط به شبه‌جزیره عربستان نیز می‌توان به یک  لوحه تدفینی مربوط به عصر نو سنگی و در باستانی کعبه که در قرن ۱۴ میلادی ساخته شده است، اشاره  کرد.

 

در این نمایشگاه همچنین آثاری از صدر اسلام، زائران باستانی مکه و اشیا و آثار ارزشمندی از قرون چهاردهم و پانزدهم میلادی که مقارن با تغییراتی بسیار زیاد و گسترده بود، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

 این نمایشگاه، پیش از این در تور جهانی بوده و تاکنون بیش از پنج میلیون نفر از آن بازدید کرده‌اند اما ویژگی مهم گنجینه به نمایش درآمده در شعبه لوور ابوظبی، حضور آثار  باستانی ارزشمندی از تاریخ و فرهنگ کشور امارات متحده عربی که از آن جمله می‌توان به مروارید بسیار ارزشمند کشف‌شده در منطقه ام القوین اشاره کرد که تاریخ آن به ۵۵۰۰ سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. یکی  دیگر از آثار ارزشمندی که در نمایشگاه راه‌های عربی ارائه خواهد شد، مجسمه عقابی ایستاده بر سر یک گاو نر است که در سال ۱۰۰ پیش از میلاد ساخته شده است. از جمله آثار ارزشمند  مربوط به شبه‌جزیره عربستان نیز می‌توان به یک  لوحه تدفینی مربوط به عصر نو سنگی و در باستانی کعبه که در قرن ۱۴ میلادی ساخته شده است، اشاره  کرد.

محمد خلیفه المبارک مدیر اداره فرهنگ و گردشگری ابوظبی در این رابطه  گفت: «عربستان و امارات متحده عربی همواره در طول تاریخ خود شاهد فرهنگ هایی مشترک و ارتباطات نزدیکی بودند. نمایشگاه امسال به نوعی بازتاب دهنده این ارتباط غنی و اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین دو ملت است.»

در حاشیه این نمایشگاه، برنامه‌هایی ویژه راه‌های عربی به مدت سه روز  برگزار  می‌شود که در آن موسیقی، آثار هنری و شعرهایی از ۸۰ هنرمند عرب، آفریقایی، هندی، مدیترانه‌ای، اندونزیایی، چینی و … در کنار آثار خوشنویسی شده هنرمندان معاصر  و هنرهایی خیابانی و دیوار نگاره‌های هنرمند مشهور تونسی به نام کوم، به نمایش گذاشته می‌شود.

این برنامه از تاریخ هشتم نوامبر سال جاری میلادی برابر با ۱۷ آبان آغاز به کار کرده و تا ۱۶ فوریه سال ۲۰۱۹ برابر با ۲۷ بهمن‌ماه سال جاری خورشیدی به کار خود ادامه خواهد داد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: thenational.ae

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا