دانشگاه‌های ایران در قاره آفریقا افزایش می یابد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دانشگاه‌های ایران هم‌اکنون در حال افزایش شعب خود در دانشگاه‌های منطقه "آفریقای سیاه"(Sub-Saharan Africa) هستند. آفریقای سیاه اصطلاحی است که برای مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا به‌کار می‌رود. 

این دانشگاه‌ها قصد دارند هم از نظر ظرفیت و هم از نظر تعداد، در آفریقا گسترش یابند.در این پروژه، دانش دانشگاهی در این قاره افزایش خواهد یافت و فرهنگ ایرانی توسعه خواهد یافت.اجرا کردن این برنامه در حال حاضر در کشورهای نیجریه، اوگاندا، جمهوری سیرالئون، کامرون، کنگو، گینه، ساحل عاج، ماداگاسکار، مالاوی، مالی، نیجر، سنگال و آفریقای جنوبی هدف‌گذاری شده است تا اتحاد منطقه‌ای و همکاری را در این کشورها ایجاد کند.

این گزارش در ماه جاری تحت عنوان "مداخلات خاورمیانه در آفریقا" از سوی "انجمن خاورمیانه" یک اندیشکده مستقر در آمریکا که هدفش پیشبرد منافع آمریکا و متحدانش در خاورمیانه و حفظ ارزشهای غربی است منتشر شد.

جمعیت آفریقا بیش از ۱.۲ میلیارد نفر است که تقریبا نیمی از آنها مسلمان هستند و از میان اغلب آنها اهل سنت و تنها ۵ تا۱۰ درصد شیعه هستند.

بیشتر جمعیت مسلمان در شمال آفریقا زندگی می‌کنند.هم‌اکنون ایران در حال افزایش قدرت نرم و نفوذ خود در آفریقا است که افزایش تبادلات دانشگاهی نیز بخشی از این برنامه است.

دانشگاه "جامعةالمصطفی"  نهادی آموزشی و یکی از ارگان‌های مهم ایران برای ترویج مذهب شیعه در سایر کشورها است. این ارگان در شهر قم واقع شده و در ۶۰ کشور جهان شعبه‌های خود را دائر کرده‌ است. این دانشگاه در آفریقا نیز شعبی دارد که مهم‌ترین آنها در نیجریه است.هم‌اکنون ۳هزار دانشجوی آفریقایی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی چهارمین دانشگاه جهان از نظر تعداد پذیرش دانشجو است و به عنوان مثال، در تانزانیا نیز شعبه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا