اعطای جایزه ملی به بنگاه‌های صنعتی‌وخدماتی

دکتر بهروز کریمی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه اعطای جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین، گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان قطب علمی لجستیک و زنجیره تامین در کشور در این زمینه گام برداشته است.

وی با اشاره به اهمیت زنجیره تامین، خاطر نشان کرد: زنجیره تامین متشکل از اعضای شامل ابتدای تامین مواد اولیه، تولید و توزیع و عمده و خرده‌فروشی و مشتری نهایی هستند و در این زنجیره است که ارزش افزوده ایجاد می‌شود و کالا و خدمات به دست مشتری می‌رسد.

کریمی هدف مدیریت زنجیره را هماهنگی میان اجزای زنجیره تامین، کاهش، ارتقای سطح رضایت و سرویس و تامین نیازهای مشتریان عنوان کرد و یادآور شد: از این رو در زنجیره تامین یکسری تکنولوژی‌هایی به کار گرفته می‌شود تا بتواند این اجزا را به صورت موثر در کنار همدیگر نگه دارد.

وی لجستیک را مربوط به فعالیت‌هایی دانست که مربوط به تامین مواد و جریان‌های مالی می‌شود و ادامه داد: هدف لجستیک این است که در این جریانات به نحو مطلوب صورت گیرد و اجزا را به یکدیگر متصل کند.

رییس دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: در حال حاضر مشاهده می‌شود که به طور متوسط 10 تا 12 درصد از تولید خالص ملی کشورها صرف مسایل لجستیکی و زنجیره تامین‌ می‌شود، ولی در کشور ما این میزان بالاتر است، به گونه‌ای که 30 تا 40 درصد قیمت تمام‌شده محصول مربوط به هزینه‌های لجستیکی می‌شود.

وی ادامه داد: از این رو برای اینکه ما بتوانیم به سمت تولید محصولات رقابت‌پذیر سوق داده شویم، چاره‌ای نداریم به جز اینکه سعی کنیم هزینه‌های اضافی که نسبت به رقبا پرداخت می‌شود را کاهش دهیم؛ از جمله این هزینه‌ها، هزینه‌های مربوط به لجستیکی و زنجیره تامین‌ می‌شود که درصد بسیار بالایی از قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد و اگر بتوانیم بهبود حتی جزیی در این زمینه ایجاد کنیم، تاثیر زیادی در رضایت مشتری و رقابت‌پذیر شدن قیمت محصول خواهد داشت.

کریمی هدف از اعطای جایزه لجستیک و تامین زنجیره را فرهنگ‌سازی و تشویق واحدهای خدماتی و صنعتی کشور برای هدایت آنها به سمت تعالی فعالیت‌های لجستیکی و تامین زنجیره دانست و یادآور شد: از این رو این جایزه با هدف ارتقای درک و آگاهی در این زمینه در سطح بنگاه‌ها و واحدهای صنعتی ایجاد می‌شود، ضمن آنکه زمینه‌ای است برای تشویق شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که در زمینه بهبود این حوزه فعالیت می‌کند.

وی مخاطبان این جایزه را کلیه بخش‌های صنعتی، معادن،‌ کشاورزی، فروشگاه‌ها، بخش‌های حاکمیتی، شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی و کل جامعه دانست و اظهار کرد: بر این اساس در این جایزه قرار است شرکت‌ها و سازمان‌ها توسط تیم‌های خبره ارزیابی شوند که بر اساس سطح بلوغ و تعالی فعالیت این بنگاه‌ها، گواهی‌نامه و یا تندیسی اعطا می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به مزایای این گواهی‌نامه، توضیح داد: نهادهای حاکمیتی می‌توانند بر اساس این گواهی‌نامه به بنگاه‌ها امتیاز و تسهیلاتی اعطا کنند.

کریمی اضافه کرد: این جایزه بستری را ایجاد می‌کند که بهترین عملکردها در این حوزه گزارش شود تا واحدها از تجربیات واحدهای موفق بهره‌برداری کنند.

رییس دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: این دانشگاه اولین دانشگاهی است که از 10 سال قبل رشته "مدیریت زنجیره تامین" را راه‌اندازی کرد و بعد از گذشت چند سال در حال حاضر اکثر دانشگاه‌ها از این برنامه ما تبعیت می‌کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا