اگر دیگر لاک‌پشتی وجود نداشته باشد؟

لاک‌پشت‌، شخصیت اصلی بسیاری از داستان‌ها و اسطوره‌ها در نقاط مختلف جهان هستند. اغلب مردم به این حیوان علاقه دارند و حتی برخی افراد، این حیوان را در منزل نگه‌داری می‌کنند.

جفری لوویچ (Jeffrey Lovich) اکولوژیست آمریکای معتقد است، تمامی حیوانات با لاک استخوانی پشتی و شکمی، در گروه لاک‌پشت‌ها قرار می‌گیرند. Tortoise، حیوانی خشکی‌زی است و شنا نمی‌کنند؛ برعکس، Turtle می‌تواند آبزی، نیمه‌آبزی یا ساکن خشکی باشد.

چرا لاک‌پشت‌ها مهم هستند؟

لاک‌پشت‌ها، ماهی‌های مرده رودخانه‌ها و دریاچه‌ها را می‌خوردند؛ به محیط زیست و انسان آسیبی نمی‌زنند. سوراخ‌هایی که توسط برخی گونه‌های لاک‌پشت‌ حفر می‌شوند، خانه برخی موجودات دیگر مانند جغدها، خرگوش‌ها هستند.

اما برخی از گونه‌های این حیوان لاک‌دار و دوست‌داشتنی مانند بسیاری از حیوانات دیگر، در معرض خطر نابودی قرار دارد.

لاک‌پشت گردن ماری (Chelodina reimanni)

لاک‌پشت‌ها در معرض خطر

برخی از گونه‌های مختلف لاک‌پشت‌ در معرض خطر نابودی قرار دارد. از لاک‌پشت‌ غول‌پیکر یانگتسه (Yangtze) تنها 4 عدد باقی مانده است. گونه Northern Riven Terrapin اگرچه از طریق برنامه‌های حفظ بقا از خطر انقراض نجات پیدا کرده است، اما هنوز با خطرات زیادی مواجه است.  

همچنین، بین سال‌های 2004 تا 2014، جمعیت لاک‌پشت‌های صحرایی در کالیفرنیا، نوادا و جنوب یوتا 37 درصد کاهش یافت. به گفته لوویچ، نویسنده ارشد این مطالعه، 61 درصد از 356 گونه لاک‌پشت‌ها منقرض شده یا در خطر نابودی قرار دارند.

تنها بخش کمی از جمعیت لاک‌پشت‌ها در قالب قوانین سخت‌گیرانه زیست محیطی مورد محافظت قرار گرفته‌اند. برنامه turtle Survival Alliance in India که در هند درحال برگزاری است، یکی از برنامه‌ای حفاظت از جمعیت لاک‌پشت‌ها محسوب می‌شود.  

شکار لاک‌پشت‌ها برای گوشت یا تجارت حیوان، تغییرات آب و هوایی، از بین رفتن زیستگاه‌ها، تصادفات رانندگی (به دلیل نابودی زیستگاه)، خطراتی هستند که زندگی لاک‌پشت‌های جهان را به شدت تهدید می‌کنند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: nationalgeographic

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا