شرایط اقلیمی با کمک خطوط ماسه‌ای ساحلی بررسی می شود

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، جریان یافتن جزر و مد می‌تواند خطوط موج‌دار زیبایی را در ماسه‌ها ایجاد کند. این الگوهای ماسه‌ای که قدمت آنها به میلیون‌ها یا میلیاردها سال پیش می‌رسد، در بسترهای دریایی قدیمی که در نقاط گوناگون جهان قرار دارند نیز دیده می‌شوند.

زمین‌شناسان برای یافتن سرنخ‌هایی درباره شرایط محیطی، به بررسی این خطوط ماسه‌ای می‌پردازند. برای مثال، فضای میان خطوط، عمق آب و اندازه امواجی که با آنها برخورد داشته، مشخص می‌کند اما این خطوط، همیشه موازی نیستند و پیچ و تاب‌های گوناگونی در آنها دیده می‌شود.

پژوهشگران ام.آی.تی باور دارند این پیچ و تاب‌های ظریف و تصادفی، می‌توانند نشان‌دهنده شرایط شکل‌گیری بسترهای ماسه‌ای باشند. به گفته پژوهشگران، برخی خطوط موجود در بستر دریاهای قدیمی و جدید، با امواج خاصی در ارتباط هستند. یافته‌ها نشان می‌دهند که خطوط شبیه به ساعت شنی و زیگزاگ، طی تغییرات محیطی مانند طوفان‌های سهمگین شکل گرفته‌اند.

"تیلور پرون"(Taylor Perron)، استادیار زمین‌شناسی دانشگاه ام.آی.تی گفت: شکل این خطوط، نشان‌دهنده تغییرات صورت‌گرفته در شرایط اقلیمی دوره مورد نظر است. ما می‌توانیم از این شکل‌ها، نه تنها برای آگاه شدن از شرایط اقلیمی گذشته، بلکه برای پیش‌بینی تغییرات آینده هم استفاده کنیم.

به گفته پرون، شکل خطوط ماسه‌ای می‌تواند بر نحوه جریان آب از میان سنگ‌های رسوبی و منابع زیرزمینی، موثر باشد. به علاوه، الگوهای موج‌دار در ماسه‌ها، موجب زبر شدن بستر دریا و کند شدن جریان اقیانوس در نزدیکی ساحل می‌شود. درک چگونگی تغییر الگوها در واکنش به تغییر امواج، می‌تواند به پیش‌بینی فرسایش ساحلی و سیلاب کمک کند. این پژوهش، در مجله "Geology" به چاپ رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا