تغییر سبک فرزندپروری با ربات‌های هوش مصنوعی

هر ابزاری که از هر نوع الگوریتم یادگیری ماشین (machine learning) استفاده می‌کند، می‌تواند دستگاه هوش مصنوعی نامیده شود. ربات هوش مصنوعی، اسباب‌بازی‌ جدید کودکان چینی هستند که علاوه بر نقش کمک‌آموزشی، وظایف دیگری را نیز برعهده گرفته‌اند.

از کارکرد آموزشی تا مراقب کودک و بیمار

ربات هوش مصنوعی BeanQ، دوست جدید کودکان چینی است که تنهایی آنها را در خانه و در زمان نبود والدین پر می‌کند؛ رباتی که به سوالات کودک با کلمات و عبارات ساده پاسخ گفته و تغییر حالت چهره خود را با ایموجی‌های مختلف نشان می‌دهد.

ربات اندروید BeanQ با قیمت 300 دلار، گزینه مناسبی برای خانواده‌های طبقه متوسط چینی محسوب شده و کم‌کم نقش پررنگی در بین خانواده‌ها ایفا خواهد کرد. این ربات درحال حاضر، آموزش‌های ابتدایی که اغلب توسط والدین آموزش داده می‌شود را برعهده گرفته است.

ربات BeanQ

کارکرد آموزشی ربات‌های هوش مصنوعی تنها بخشی از وظایف این دستگاه‌ها محسوب می‌شود. والدین چینی که گاهی اوقات برای کار کردن به شهرهای دور و نزدیک سفر می‌کنند، از این ربات‌ها در نقش مراقب کودک استفاده می‌کنند. ربات هوش مصنوعی با تهیه عکس و ارسال آنلاین آن برای والدین، وضعیت و موقعیت کودک را نشان می‌دهد.

ربات هوش مصنوعی RoBoHon که در بیمارستان کودکان هاربین چین مورد استفاده قرار می‌گیرد، مخصوص کودکان اوتیسمی است. به گفته طراحان، این ربات از شکیبایی و تحمل بسیار بیشتری نسبت به انسان در زمان تعامل با کودک مبتلا به این اختلال برخوردار است.

بازار پررونق اسباب‌بازی‌های دیجیتال چین

پیش‌بینی می‌شود که ظرف 3 تا 5 سال آینده، همه اسباب‌بازی‌ها دیجیتال شده و دیگر هیچ اسباب‌بازی بی جانی (غیردیجیتالی) وجود نخواهد داشت.

شرکت Roobot یکی از اولین گروه شرکت‌های هوش مصنوعی چین است که از مفهوم آموزش اولیه کودکان برای تجاری‌سازی فناوری رباتیک خود استفاده می‌کند. مسئولان این شرکت معتقدند که تنها درصورت تعامل ربات با کودک، این آموزش و اثرگذاری بر هوش کودک حاصل می‌شود.

این شرکت، یک سیستم هوش مصنوعی توسعه داده است که شامل طیفی از مواد آموزشی زبان انگلیسی است که می‌تواند کودک را در یک محیط بومی یادگیری زبان قرار داده و نیاز به سفر به کشورهای دیگر برای یادگیری زبان را از بین ببرد.  

اگر ساعت‌های هوشمند را هم به این بخش اضافه کنیم، حدود 30 میلیون ربات هوش مصنوعی (AI) طی سال جاری در چین فروخته شده و سال آینده این تعداد به 100 میلیون دستگاه خواهد رسید. در عین حال، شرکت‌های زیادی در چین در حال تولید محصولات دیجیتال برای استفاده در بیمارستان‌ها و مدارس هستند.

به گفته کارشناسان، صنعت اسباب‌بازی‌های هوشمند، یک صنعت چند میلیارد دلاری است که به سرعت درحال رشد است و درآمد آن تا سال 2020 به 8.8 میلیارد دلار خواهد رسید. در این بین، شفافیت – ارائه اطلاعات دقیق در مورد عملکرد اسباب‌بازی‌های هوشمند -بیشتر باید مدنظر قرار گیرد.

معایب حضور هوش مصنوعی در کنار کودکان

حضور این ربات‌ها در کنار کودکان با نقض حریم خصوصی و به خطر افتادن ایمنی کودکان همراه است. همه این اسباب‌بازی‌ها به نوعی دارای یک پروفایل از اطلاعات کودک شامل سن، تصویر و محل سکونت هستند. این داده‌های بصری و مکانی کودک می‌تواند توسط اشخاص ناشناس یا هکرها به سرق رفته و خطراتی را برای کودک و والدین ایجاد کند.

شاید اسباب‌بازی‌های هوش مصنوعی بتوانند اندکی از وظایف فرزندپروری والدین را کاهش دهند، اما با خطراتی نیز همراه هستند که نباید به سادگی از کنار آنها عبور کرد. در طراحی ربات‌های هوش مصنوعی به جنبه‌های آموزشی و مراقبتی توجه ویژه‌ای شده است، اما ایمنی، بخش فراموش‌شده این فناوری است.

همانطور که در گزارش‌های قبلی اشاره شد، اسباب‌بازی‌های هوشمند الزاما بد نیستند و حتی می‌توان از آنها برای دستیابی به اهداف آموزشی استفاده کرد؛ اما این وظایف سازمان‌های مسئول است که الگوریتم‌های مشخصی را برای تولید آنها تعریف کنند.

شرکت‌های تولیدکننده درعین حال وظیفه دارند که با شفافیت، مشخص کنند که به عنوان مثال،  داده‌های صوتی چگونه ذخیره شده و برای چه اهدافی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با توجه به روند پرشتاب توسعه فناوری های پیشرفته، حذف این نوع از اسباب‌بازی‌ها غیرممکن است؛ در این شرایط، عملی‌ترین و موثرترین راه، شفاف‌سازی و آگاه ساختن والدین در مورد اطلاعاتی است که توسط اسباب‌بازی هوشمند جمع‌آوری شده و می‌تواند مورد سوء استفاده قرار بگیرد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: CNN

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا