تاثیر شاخص توده بدن بر سلامت روان

شاخص توده بدنی (Body Mass Index) می‌تواند شاخصی از چندین بیماری و شرایط بدنی از جمله سلامت روانی فرد باشد. بنابراین توصیه می‌شود تا افراد شاخص توده بدنی خود را محاسبه کرده و از آن آگاه باشند.

هرچه شاخص توده بدنی یک جمعیت بالاتر باشد آن‌ها کمتر خوشحال بوده و میزان رضایت از زندگی در آن‌ها کمتر است و این موضوع ارتباط مستقیم شاخص توده بدنی بالا را با سلامت روان نشان می‌دهد.

شاخص توده بدنی نسبت وزن به قد را در افراد نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که فردی کم وزن بوده یا از وزن متعادلی برخوردار است و یا اضافه‌وزن دارد. در واقع اطلاعاتی که شاخص توده بدنی به فرد می‌دهد، او را از میزان سلامتی بدنش آگاه می‌سازد بنابراین می‌توان گفت این شاخص توده بدنی با تندرستی و بدن سالمش ارتباطی مستقیم دارد.

تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که شاخص توده بدنی بالا با سلامت روان ارتباط مستقیمی دارد. کلیر هاوورت (Claire Haworth) از پژوهشگران دانشگاه بریستول (Bristol) انگلستان در تحقیقات جدید خود دریافتند که هرچه شاخص توده بدنی یک جمعیت بالاتر باشد آن‌ها کمتر خوشحال بوده و میزان رضایت از زندگی در آن‌ها کمتر است و این موضوع ارتباط مستقیم شاخص توده بدنی بالا را با سلامت روان نشان می‌دهد.

البته شاخص توده بدنی با عوامل دیگری نیز ارتباط دارد. در تحقیقات پیشین مشخص شده بود که پسران نوجوانی که دارای شاخص توده بدنی بالا هستند در بزرگ‌سالی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی و سرطان کبد قرار دارند.

محققان بیمارستان دانشگاه کارولینسکا (Karolinska) در سوئد نیز در بررسی‌های خود دریافتند که احتمال ابتلای مردان چاق به بیماری‌های کبدی دو برابر مردانی با وزن متناسب است. علاوه بر آن شاخص توده بدنی بالا خطر ابتلا به دیابت نوع دو را نیز افزایش می‌دهد که این بیماری با بیماری‌های شدید کبدی ارتباط مستقیم دارند.

تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که با افزایش شاخص توده بدنی، رشد و گسترش تومور بدخیم سلول‌های مغز استخوان که باعث سرطان خون یا میلوما چندگانه است، زیاد می‌شود. طبق نظر کتی دسیکو اسکینر (Katie DeCicco-Skinner) دانشیار زیست‌شناسی دانشگاه آمریکایی، افراد مبتلا به سرطان که از وزن طبیعی برخوردار نیستند، شاخص توده بدنی‌شان باعث رشد و پیشرفت بیماری‌های مختلف می‌شود.

علاوه بر آن گروهی از پژوهشگران آسیایی نیز در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی، فشارخون بالا، كاردیومیوپاتی و نارسانی قلبی یا ریوی در اواسط دوره بزرگ‌سالی افرادی که در اواخر دوره نوجوانی خود از شاخص توده بدنی بالا برخوردار هستند، بیشتر است. آمار مرگ‌ومیر ناشی از سکته و بیماری‌های قلبی – عروقی در افرادی که چاق هستند و در نوجوانی از شاخص توده بدنی بالا برخوردار بسیار بالا است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا