دیجیتال سازی فرایندها، عامل تغییرات و تحولات

 
باتوجه به اهمیت و توسعه فعالیت های گردشگری در عرصه بین الملل و اثر گذاری گردشگری در فعالیت های فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،امنیتی و اقتصادی در کشور های مختلف جهان وهمچنین جامعه محور بودن آن و نظر به رشد روز افزون فن آوری های نوین ارتباطی واطلاعاتی وسرعت انتقال اطلاعات و جایگاه این فن آوری ها در توسعه فعایت های گردشگری، سازمان جهانی گردشگری(unwto) روز 27 سپتامبر سال 2018را «گردشگری و تحول دیجیتالی» نامیده است. با نگاهی به نفوذ تکنولوژی در بسیاری از صنایع دیگر، بدون شک تاثیر ان را بر تحول و پیشرفت صنعت گردشگری غیرقابل انکار مییابیم. تکنولوژی همواره و از سالیان پیش وجود داشته و از ابداع چرخ و وسایل حمل و نقل گرفته تا استفاده از نخستین قطب نماها و مسیریاب ها همگی از عوامل تکنولوژی سفر در گذشتههای دور بوده اند. با این وجود، در طی دهه های اخیر، پیدایش اینترنت و امکان تبادل اطلاعات و داده ها، تحولات شکرفی را رقم زده است. امروزه فناوری و به ویژه اینترنت، موجب بروز تغییرات چشمگیری در شیوه های سنتی سفر و گردشگری شده است.
دیجیتال سازی فرایندها، عامل تغییرات و تحولات بسیاری در سبک تجارت و کسب و کار در زمینه گردشگری شده است به گونه ای که گردشگر را از عنصری منفعل، به کنشگری کلیدی در فرایند گردشگری تبدیل نموده است.
دنیای دیجیتال، هزینه های سفر را به طرز قابل توجهی کاهش داده و کیفیت و بهره وری سفرها را افزایش داده است. در حقیقت سفر ارزان قیمت یکی از مطلوب ترین شیوه های سفر برای نسل جوان کنونی است. نسلی با امکانات و منابع محدود اما دانشی گسترده و دسترسی نامحدود به فناوری و اطلاعات. و نیازها و خواسته ها و سلایق در حال تغییر همین نسل است که امروزه شرکتها و کسب و کارها را وادار به اتخاذ شیوه های نوآورانه و رقابت تنگاتنگ برای افزایش کیفیت و بهره وری نموده است. امروزه خواسته مشتریان پاسخگویی به نیازهای در حال رشد آنهاست و این پاسخگویی از طریق تکنولوژی،  بیش از گذشته میسر است.
امروزه کسب و کارهای گردشگری با بهره مندی از این تکنولوژی توانایی شناسایی بهینه  نیاز کاربران را دارند و از این رهگذر درصدد افزایش روزافزون کیفیت خدمات  خود هستند.  موفق ترین کسب و کارهای گردشگری، همواره کاربران خود در فضای مجازی را رصد کرده و برای ان اهمیت ویژه ای قائل هستند. از سوی دیگر دولتها و قانونگذاران نقش بسزایی بر تسریع روند رشد تکنولوژی و نهادینه سازی آن در جوامع دارند. قوانین و مقررات اعم از قوانین بازدارنده و یا تسهیلگر و تسریعکننده اثرات انکارناپذیری بر روند سرعت تغییرات خواهد داشت. گردشگری الکترونیک به معنای دیجیتالی کردن تمامی فرایندها و زنجیره های ارزش در صنعت گردشگری است که هدف آن، افزایش اثربخشی و بهره وری کسب و کارهای فعال در حوزه گردشگری است. امروزه به لطف پیشرفتهای تکنولوژیک، کمتر مقصد یا جاذبه گردشگری ناشناخته باقی خواهد ماند. گردشگران قادرند در مدت زمانی بسیار کوتاه تر از گذشته، مرزها را درنوردیده و از یک سوی زمین به سوی دیگر آن سفر کنند.
اهمیت فن آوری های دیجیتالی در گردشگری، ارئه فرصت های خلاق و نوآوری وآماده سازی وتبدیل چالش ها وتهدیدات به فرصت های در جهت رفع نیاز نسل کنونی بشر بواسطه بستر سازی وتوسعه فعالیت های گردشگری می باشد.
روزجهانی گردشگری فرصتی منحصر به فرد برای بالابردن آگاهی از مشارکت واقعی و بالقوه گردشگری در توسعه پایدار است. این روز ونام گذاری کمک خواهد که فرصت های ارائه شده به گردشگری ،با پیشرفت های تکنولوژیکی ، داده های بزرگ،هوش مصنوعی و سیستم عامل های دیجیتال بر روی نقشه توسعه پایدار قرار گیرد. سازمان جهانی گردشگری پیشرفت های دیجیتال ونوآوری را به عنوان بخشی از راه حل چالش ها وهمراهی سایر بخش ها با بخش گردشگری پایدار مسئولیت پذیر تر خواهد نمود.
استفاده از نوآوری های و پیشرفت های دیجیتال ، گردشگری را بافرصت هایی برای بهبود بخشیدن به مشارکت ،توانمندسازی جامعه محلی ومدیریت منابع کارآمد در میان اهداف دیگر از جمله ایمنی وامنیت ، بهداشت وکار آفرینی در دستور کار توسعه پایدار قرارخواهد گرفت.
انتظار می رود با برنامه ریزی در حوزه گردشگری با توجه به شعار محوری روز جهانی گردشگری با حضور وهمراهی بخش های دولتی و خصوصی با سیاستگذاری وبرنامه ریزی وبکارگیری فن آوری های دیجیتالی وتجهیزات نوین وپیشرفته در حوزه( it) درپشتیانی برنامه های سفر وگردشگری در راستای پایداری گردشگری ،اقتصاد زیست محیطی گردشگری را کاهش داده ومنافع پایدار در گردشگری را بهمراه خواهد داشت.
 
منوچهر جهانیان/رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم وفرهنگ
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا