تصفیه آب با کمک یک فلز مایع!

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،پژوهشگران "دانشگاه نیو ساوت ولز"(UNSW) و "موسسه فناوری سلطنتی ملبورن"(RMIT)، روش جدید و کم‌هزینه‌ای برای ساخت فیلترهای تصفیه‌کننده آب کشف کرده‌اند.

پروفسور "کوروش کلانترزاده"، استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه نیو ساوت ولز و همکارانش در موسسه ملبورن نشان داده‌اند که نانوفیلترهای ساخته شده از اکسید آلومینیوم را می‌توان با هزینه کم و با استفاده از مقدار مشخصی فلز مایع گالیم تولید کرد.

پروفسور کلانترزاده و دکتر "علی ضوابطی"، نویسنده ارشد این پژوهش دریافتند هنگامی که مقدار قابل توجهی آلومینیوم، در دمای اتاق به گالیم اضافه می‌شود، لایه‌هایی از اکسید آلومینیوم به سرعت در سطح گالیم شکل می‌گیرند.

نانولایه‌های اکسید آلومینیوم، متخلخل هستند و می‌توانند آب را به سرعت از یون‌های فلز سنگین و ترکیبات روغن پاک کنند.

کلانترزاده گفت: فیلترهای کم‌هزینه و قابل حمل که با استفاده از این فلز مایع ساخته می‌شوند، می‌توانند با پاکسازی آب از موادی مانند سرب و دیگر فلزات سمی در چند دقیقه، به افرادی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند کمک کنند.

وی افزود: از آنجا که این نانولایه‌ها متخلخل هستند، آب به سرعت از میان آنها عبور می‌کند. سرب و دیگر فلزات سمی سنگین، وابستگی بالایی به اکسید آلومینیوم دارند. هنگام عبور آب از میان میلیاردها لایه، هر یک از یون‌های سرب، به یکی از ورقه‌های اکسید آلومینیوم جذب می‌شوند. این فرآیند، ایمن است زیرا جریان آب نمی‌تواند یون‌های فلز سنگین را از اکسید آلومینیوم جدا کند.

گفتنی است که محصولات دیگری هم برای تصفیه آب وجود دارند اما اغلب، با هزینه‌ای بیش از 100 دلار همراه هستند؛ در مقابل، هزینه فیلترهای اکسید آلومینیوم که از گالیم مایع تولید می‌شوند، تنها 10 سنت است.

کلانترزاده ادامه داد: پیشتر برای تولید اکسید آلومینیوم، باید آلومینیوم را در دمای 1000 درجه مورد پردازش قرار می‌دادیم یا از فرآیندهای تشدید انرژی استفاده می‌کردیم که هزینه بالایی به همراه داشت اما با این روش جدید، می‌توان پردازش آلومینیوم را در حرارت 35 درجه خورشید انجام داد.

کلانترزاده باور دارد که این فناوری، برای استفاده در آفریقا و آسیا و مناطقی که یون‌های سنگین فلز در آب آنها وجود دارد، کارآمد خواهد بود.

این پژوهش، در مجله "Advanced Functional Materials" به چاپ رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا