کشف نسخه ساده‌ای از مغز استخوان انسان در مگس میوه

 

این یافته از کاربردهای بالقوه در زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی، ایمنی، درمان اختلالات مربوط به خون مانند لوسمی، بهبود زخم و مطالعات پیری برخوردار است.

در مطالعات صورت گرفته مشخص شد که فعالیت سلول‌های بنیادی در مگس میوه مشابه فعالیت در مغز استخوان انسان، بعنوان یکی از معدود منابع شناخته‌شده از سلول‌های بنیادی است. این فعالیت بدلیل ساختار ژنتیکی ساده مگس میوه Drosophila براحتی قابل مشاهده است.

مگس میوه بالغ دارای خوشه‌های سلول‌های بنیادی و سایت‌های فعالیت خون‌سازی است؛ محققان در کمال تعجب دریافتند که شکل‌گیری خون و فعالیت سلول‌های بنیادی در مگس میوه بطور کامل مشابه فعالیت مغز استخوان مهره‌داران بود؛ حتی ماتریکس سلولی و دیگر ویژگی‌های سلول از جمله نحوه سیگنال‌دهی آنها به یکدیگر در هر دو مورد مشابه بودند.

پروفسور ساتیامورتی، مدیر موسسه IISER نتایج این تحقیق را "دستیابی به یک موفقیت بزرگ" در زیست شناسی تکاملی نامید که در مطالعات حوزه مغز استخوان انسان نیز کاربرد خواهد داشت.

دکتر آکشای آناد سردبیر ارشد مجله Neurosciences نیز خاطر نشان کرد: این مدل از پتانسیل زیادی برای غربالگری داروها برخوردار بوده و می‌تواند به کشفیات مهم در حوزه تحقیقات سلول‌های بنیادی کمک کند.

به گفته محققان، نتایج این یافته می‌تواند به مهره‌داران از جمله انسان نیز تعمیم داده شود، چراکه فعالیت سلول‌های بنیادی در مگس میوه بالغ در واقع نسخه کوچکی از مغز استخوان انسان است.

از آنجاکه مغز استخوان مهره‌داران براحتی در دسترس نیست، انتظار می‌رود که این مدل تحقیقاتی ساده‌تر بتواند انقلابی در تحقیقات آینده سلول‌های بنیادی ایجاد کند.

نتایج این تحقیق در مجله Cell منتشر شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا