افزایش سهم آبهای آزاد با توسعه صنایع دانش بنیان دریایی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دستیابی به فناوری روز و ابزار لازم برای بهره‌برداری بهینه از دریا و افزایش سهم اقتصادی و حتی سیاسی و امنیتی کشورها در دریاهای مشترک، از چالش‌های جدی عرصه‌های بین‌المللی به شمار می رود و بدون شک تحقق این امر خطیر برای کشورمان در گرو توسعه فرهنگ دریایی، فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی است که بخشی از تحقق این مهم بر عهده ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
از این رو و به بهانه برگزاری جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» که به همت ستاد دریایی معاونت علمی در آبان ماه سال جاری برگزار می شود، اهداف و ماموریت‌های تعریف شده در این جشنواره، اهمیت و جایگاه توسعه بر بستر دریا را در گفت وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد ارزیابی قرار دادیم که در ذیل می‌خوانید:

لزوم تزریق علم ‌و فناوری روز به حوزۀ دریا
عزت‌الله یوسفیان عضو کمیسیون تدوین آئین‌نامه‌های مجلس ‌شورای‌ اسلامی با اشاره به لزوم نقش‌ آفرینی در دریاهای مشترک و بهره ‌برداری بیشتر از مزیت‌های متنوع دریاهای آزاد، اظهار داشت: کشورهایی که دریای مشترک دارند، برای سودآوری و بهره‌وری از دریا رقابت دارند و در این رقابت چه‌بسا آسیب‌های جدی به دریا وارد می‌کنند.
نماینده مردم آمل در مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به لزوم تزریق علم ‌و فناوری روز به حوزۀ دریا، این مهم را رکن بهره‌وری بهینه از آبهای آزاد برشمرد و اظهار داشت: در چنین شرایطی عدم‌دستیابی به فناوری‌های مورد نیاز و عدم‌حضور فعال متخصصان و سرآمدان حوزه‌های مربوطه، ضربه‌ جدی به همه ابعاد کشور خاصه بُعد اجتماعی خواهد زد.

جذب ایده‌پردازان و سرمایه‌گذاران؛ راهی برای افزایش سهم کشور از آب‌های آزاد
محمدنعیم امینی‌فرد نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس‌ شورای ‌اسلامی نیز پالایش قوانین را از اصول اولیه برای نقش‌آفرینی بیشتر کشور در دریاهای آزاد قلمداد کرد و بیان داشت: تعدد قوانین سبب به وجود آمدن قانون‌های مازاد شده است.
وی افزود: از سوی دیگر، عموماً فعالیت‌های به صورت جزیره‌ای و پراکنده است. بسیاری از آئین‌نامه‌های موجود باید تصحیح شوند تا بروکراسی اداری به کاهش و شفافیت قانون افزایش یابد. به گفته وی مادامی که این امور انجام نشوند، نمی‌توان انتظار داشت جوانان تحصیلکرده برای ایده‌پردازی به این سمت حرکت کنند و اگر این حرکت صورت نگیرد، قطعاً نمی‌توانیم سهم خود را از آبهای آزاد و دریاهای همجوار افزایش دهیم. 
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های منحصربفرد مناطق آزاد، اعمال سیاست‌های تشویقی و جلوگیری از صدور مجوزهای فعالیت برای سودجویان را از اقدامات اساسی برای فعالیت در دریاهای شمال و جنوب و رونق صنعت دریایی کشور عنوان کرد.
وی افزود: مجوز فعالیت در مناطق دریایی و آزاد نباید به عنوان یک ابزار نفوذ در اختیار عده‌ای معدود قرار بگیرد بلکه باید در قالب یک اهرم تشویق‌کننده برای جذب ایده‌پردازان و سرمایه‌گذاران بکار رود. 
به گفته امینی فر، مدل توسعه و پیشرفت کاملاً مشخص است و تجربه‌های جهانی نیز به خوبی مؤید این موضوع است، همچنین ایجاد محفلی برای گردهم‌آیی فعالان این حوزه همچون جشنواره‎های دریای فرصت مناسبی برای تجمیع افکار متولیان و متخصصان دریایی است.

مناطق آزاد و بنادر کوچک؛ محلی برای توسعۀ پایدار اقتصادی
حسین هاشمی‌تخته‌پور عضو کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، ایجاد و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان در سواحل شمالی و جنوبی کشور با محوریت صنعت دریایی را اقدامی ضروری برای پویایی اقتصادی مناطق همجوار با دریا و حصول ارزش‌افزوده بیشینه از مزیت‌های دریا دانست.
وی تأکید کرد: ایجاد شرکت‌های فناور و نوآور در جزایر و مناطق ساحلی و زمینه‌سازی برای فعالیت بیشتر ایده‌پردازان و افراد نوآور در حوزۀ دریا، علاوه بر توسعۀ منطقه‌ای مبتنی بر مزیت‌های رقابتی و اقلیمی، زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذار خارجی و ارزآوری خواهد شد؛ همچنین نگهداشت منابع دریایی امروزه از مسئله‌های جدی است و نیازمند عملکرد مطلوبتری است.
نماینده مردم بندرعباس در مجلس‌شورای‌اسلامی ضمن اشاره به موفقیت‌های پارک‌های علم و فناوری در توسعه زیرساخت‌ها و رونق شرکت‌های فناور و کسب‌وکارهای نوپا، خاطرنشان کرد: ایجاد بنادر کوچک با هدف استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از اقداماتی است که می‌تواند به رونق صنعت دریا کمک کند.
وی گفت:در واقع این بنادر نقش پارک‌های علم‌وفناوری را ایفا می‌کنند و با ارائه تسهیلات و حمایت از ایده‌پردازان زمینه‌ساز حضور بیشینه متخصصان و فناوران در صنایع دریایی خواهند بود.
هاشمی تخته پور با تأکید بر لزوم تسهیلگری در مسیر نخبگان برای فعالیت در حوزه دریا، یادآور شد: برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده، ارائه مشوق‌های قانونی نیز الزامی است که یکی از مهمترین آنها کاهش بروکراسی اداری است.

فعالیت دانش‌بنیان در مناطق آزاد زمینه‌ساز رونق صنعت دریایی
همچنین حسن خسته‌بند عضو کمیسیون عمران مجلس ‌شورای ‌اسلامی نیز با اشاره به ضرورت استفاده از همۀ مزیت‌های قانونی کشور برای استفاده بهینه از دریا، ادامه داد: مناطق آزاد، یکی از بهترین‌ محل‌های برای توسعۀ فناوری دریایی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت صنایع دریایی می باشد.
وی افزود: این مناطق به دلیل برخورداری از شرایط خاص، استعداد بیشتری در ایجاد و افزایش همکاری‌های بین‌المللی در زمینه‌های مختلف خاصه عرصه‌های فناوری دارند.
نماینده مردم بندرانزلی در مجلس‌ شورای ‌اسلامی با تاکید بر لزوم جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تزریق ظرفیت‌های آنان به طرح‌ها و پروژه‌های دانش‌بنیان و خلاقانه، اضافه کرد: جذب سرمایه‌گذران خارجی یکی از اصولی است که باید برای عملیاتی‌شدن ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه و فناورانه مورد توجه اکید قرار گیرد.
وی افزود: به همین دلیل افزایش مشارکت و ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری و اجتماعی لازم، مناطق آزاد را به محلی مناسب برای جذب سرمایه‌گذار خارجی تبدیل می‌کند که همین موضوع سبب می‌شود به ‌تدریج سرمایۀ لازم برای عملیاتی‌شده ایده‌ها و طرح‌های نخبگانی فراهم شود.
چهارمین دوره جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی و ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکم تا سوم آبان‌ماه سال جاری در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا