دوپینگ‌های آینده، دوپینگ تکنولوژی است

سرپرست پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی از حرکت این پژوهشگاه به سمت اجرای طرح‌های سفارشی دستگاه‌ها خبر داد و بابیان اینکه ورود تکنولوژی‌ها به ورزش از سال‌ها پیش برتری‌هایی را به ورزشکاران اعطاء کرده است، خاطرنشان کرد: ما نیز حرکت در این مسیر را هدف قرار داده و در مرکز نوآوری و فناوری‌های ورزشی پژوهشگاه، از طرح‌های نوآورانه، استارتاپ‌های ورزشی و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت خواهیم کرد.

به گزارش سیناپرس، علی شریف نژاد در گفت‌وگویی با ایسنا، سرپرست پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی از حرکت این پژوهشگاه به سمت اجرای طرح‌های سفارشی دستگاه‌ها خبر داد و بابیان اینکه ورود تکنولوژی‌ها به ورزش از سال‌ها پیش برتری‌هایی را به ورزشکاران اعطاء کرده است، خاطرنشان کرد: ما نیز حرکت در این مسیر را هدف قرار داده و در مرکز نوآوری و فناوری‌های ورزشی پژوهشگاه، از طرح‌های نوآورانه، استارتاپ‌های ورزشی و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت خواهیم کرد.با تأکید بر اینکه پژوهشگاه به سمت اجرای طرح‌های سفارش محور برای دستگاه‌های اجرایی کشور در حرکت است، ۳۶ طرح پژوهشی در دست اجرا را به دانشگاه‌های دیگر نسبت داد و گفت: اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌ها و گروه‌های تربیت بدنی سراسر کشور در حال اجرای طرح‌های فوق هستند که از میان آن‌ها قرارداد ۲۵ عنوان مشخصاً با دانشگاه‌ها و ۱۱ عنوان با افراد بسته‌شده است.

وی تعداد طرح‌های پژوهشی پژوهشگاه طی دوره ۲۰ ساله فعالیت آن را ۲۸۲ طرح اعلام و اظهار کرد: از این تعداد ۶۸ طرح پژوهشی در دست اجراست.

سرپرست پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی ادامه داد: از این تعداد، ۳۲ طرح توسط اعضای هیئت‌علمی پژوهشگاه در حال اجرا بوده که هشت عنوان آن، طرح‌هایی هستند که از سوی سازمان برنامه و بودجه، سازمان بهداشت جهانی، اداره کل تربیت بدنی استان‌های تهران (دو مورد)، مرکزی، خراسان جنوبی، فولاد هرمزگان و هیات ورزش روستایی استان تهران به پژوهشگاه سفارش شده‌اند.

شریف نژاد ادامه داد: در حوزه ورزش آموزش و پرورش، با تعاملی که با معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش برقرارشده، از نیازهای پژوهشی آن‌ها مطلع شدیم و در حال برنامه‌ریزی برای مشارکت با آن معاونت هستیم. این ارتباط با اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم هم‌شکل گرفته و بر اساس نیازها، به دنبال اجرای طرح‌های سفارشی آن‌ها هستیم.

وی افزود: فدراسیون‌های مرتبط با پژوهشگاه ازجمله فدراسیون اسکواش و وزنه‌برداری نیز که در ماه‌های اخیر با آن‌ها مرتبط بوده‌ایم، نیازهای خود را به ما اعلام کرده‌اند و طرح پژوهشی موردنیاز آن‌ها در حال تنظیم و اجراست.

سرپرست پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی همچنین راه‌اندازی مرکز نوآوری و فناوری‌های ورزشی پژوهشگاه به عنوان یک مرکز ملی در سال‌های اخیر را یادآور شد و گفت: هدف از تأسیس این مرکز، حمایت از طرح‌هایی با ماهیت نوآورانه و فناورانه، استارتاپ‌های ورزشی و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

شریف نژاد خاطرنشان کرد: دوپینگ‌های آینده، دوپینگ خوردنی یا تزریقی نیستند بلکه دوپینگ تکنولوژی است. درواقع می‌توان گفت ابزارها و تکنولوژی‌هایی که وارد ورزش شده‌اند، برخی برتری‌ها را در ورزشکاران ایجاد کرده‌اند و ما هم اگر به دنبال پیشرفت در ورزش هستیم باید در این مسیر حرکت کنیم.

وی در همین زمینه به مثال شناگران انگلیسی اشاره و تشریح کرد: این شناگران از کلاه‌هایی استفاده می‌کنند که مجهز به تکنولوژی کنترل، ارسال و دریافت پیام از راه دور هستند؛ بنابراین مربی که کنار استخر نشسته به راحتی می‌تواند به شناگر خود در داخل آب پیام بفرستد و او نیز ریتم شنا کردن خود را، به منظور صرف بهینه انرژی و حرکت در کم‌ترین زمان، با اطلاعات مربی تنظیم خواهد کرد.

وی بابیان اینکه بحث تکنولوژی‌ها در ورزش از سال‌های دور وجود داشته است، به مثال دیگری در رشته پرتاب نیزه اشاره کرد و توضیح داد: در این رشته تغییر و جابه‌جایی در مرکز ثقل نیزه منجر به جابه‌جایی رکوردهای بین‌المللی شده است. زمانی که فدراسیون بین‌المللی مربوطه از این موضوع مطلع شدند، برای آن محدودیت‌هایی را در نظر گرفتند. به هر صورت ما نیز روی این موضوع هدف‌گذاری کرده و مرکز نوآوری و فناوری‌های ورزشی پژوهشگاه نیز از طرح‌هایی که ماهیت فناوری داشته باشند حمایت خواهد کرد.

سرپرست پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی حرکت در مسیر استفاده از تکنولوژی‌ها در ورزش را یکی از اهداف پژوهشگاه عنوان کرد و ادامه داد: اگر صنعت ورزش کشور با ما در این مسیر همراهی کند، قطعا در سال‌های آینده نتیجه‌های خوبی را در ورزش کشور شاهد خواهیم بود.

شریف نژاد همچنین از استقبال پژوهشگاه از طرح‌های مشارکتی با دانشگاه‌ها در این زمینه خبر داد و اضافه کرد: از طرح‌هایی که رویکرد ملی با در نظر گرفتن نیاز منطقه‌ای و مشارکت بین‌المللی داشته باشند، حمایت خواهیم کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا