خودروهای پرنده جایگزین تاکسی‌های معمولی می‌شوند

اما هدف اوبر از طراحی ایده خودروهای پرنده یا اوبر ایر (UberAir) چیست؟ راه‌اندازی شبکه حمل و نقل آینده که در آن، مسافر سفری راحت، سریع و به دور از ترافیک را تجربه می‌کند.

شاید این طرح درحال حاضر مشابه ایده فیلم‌های علمی- تخیلی باشد، اما کارشناسان اوبر به دنبال تحقق این ایده هستند. درحال حاضر، این ایده از مرحله تحقیق عبور کرده و اوبر به دنبال تجاری‌سازی این طرح است.

اما در این مسیر با چند سوال مهم مواجه هستیم:

  • در شرایطی که جاده‌ها و سیستم‌های حمل و نقل با تغییرات قابل توجهی روبرو نشده‌اند، چگونه می‌توان مدیریت صحیحی بر وضعیت کلانشهرها در زمان برخاستن صدها تاکسی هوایی از فراز آسمانخراش‌ها داشت؟
  • در شرایطی که روی زمین با ترافیک‌های سنگین روبرو هستیم، نرخ کرایه تاکسی‌های هوایی چگونه محاسبه می‌شوند؟

خودروی پرنده اوبر یا هر نوع تاکسی هوایی اصطلاحا با عنوان eVTOL – خودروی برقی عمود پرواز و فرود – شناخته می‌شوند.

اوبر در طرح‌های مفهومی از خودروی پرنده خود، 4 مجموعه دوتایی از روتر در نظر گرفته است که برای برخاستن عمودی مورد استفاده قرار می‌گیرند و یک روتر منفرد نیز برای حرکت رو به جلو در نظر گرفته شده است. سرعت حرکت خودروهای پرنده 241 تا 321 کیلومتر در ساعت در ارتفاع 1 تا 2 هزار پایی است. باطری خودروی پرنده با هر بار شارژ شدن تا 96 کیلومتر را طی می‌کند.

شارژ سریع باطری‌های موجود در 8 دقیقه انجام می‌شود، اما اوبر قصد دارد با ارتقای کیفیت باطری‌ها، زمان شارژ شدن را به 5 دقیقه کاهش دهد؛ در این شرایط، خودروی پرنده می‌تواند در زمان فرود روی سقف آسمانخراش یا به اصطلاح اوبر، Skyport (پایانه هوایی) و پیاده و سوار شدن مسافران، باطری خود را به سرعت شارژ کند.

ایستگاه‌های مسافرگیری یا Skyport

کرایه UberAir به ازای هر 1.5 کیلومتر، 6 دلار خواهد بود، اما درصورتی که خودروهای پرنده به تولید انبوه رسیده و مسافر در سفرهای متعدد از این سیستم استفاده کند، کرایه تا 2 دلار به ازای هر 1.5 کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: cnet

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا