آیا وارد دوره‌ای جدید از زمین‌شناسی شده‌ایم؟

دانشمندان با بررسی‌های جغرافیایی و زمین‌شناسی به پرسشی برخورده‌اند که تحقیقات بیشتر، آن را پاسخ خواهد داد. آیا ما در حال حاضر در دوره مگالین (Meghalayan Age) که یک دوره جدید زمین‌شناسی است زندگی می‌کنیم؟ این سؤالی بحث‌برانگیز است.

دوره‌های هولوسن نورث گراپین میانی (Middle Holocene Northgrippian Age) که حدود هشت هزار و سیصد سال پیش و هولوسن گیرین لندین اولیه (Early Holocene Greenlandian Age) که حدود یازده هزار و هفتصد سال پیش اتفاق افتاده‌اند، آغاز رویدادهای جوی و حوادث آب و هوایی مهمی در کره زمین هستند.

در اوایل سال جاری، کمیسیون بین‌المللی لایه نگاری (International Commission on Stratigraphy)، چهار هزار و دویست سال گذشته را به عنوان یک دوره متمایز و مجزا طبقه‌بندی کرده است. این دوره، دوره مگالین نام دارد که با خشک‌سالی شدید، تمدن‌های مصر، سوریه و چین را دچار تغییراتی مهم  کرد.

در حال حاضر برخی از زمین‌شناسان با این تقسیم‌بندی مخالف بوده و معتقدند که برای این طبقه‌بندی شواهد کافی وجود ندارد. گای میدلتون (Guy Middleton) از پژوهشگران زمین‌شناس در این رابطه می‌گوید: « جبر زیست محیطی و آب و هوایی موجود در ورای فروپاشی پیش روی دوره ابر خشک‌سالی (که بیش از دو دهه طول بکشد) به دلیل شرایط خاص زمانی و تغییرات محیطی قابل ملاحظه ای که بر اثر فعالیت انسان به وجود آمده است، اجتناب ناپذیر می نماید.» بنابراین شواهد کنونی در مورد دو هزار و دویست سال پیش به عنوان آغاز دوره جدید بشریت مورد تردید قرار می‌گیرد.

کمیسیون بین‌المللی لایه نگاری، طرح‌هایی را برای دو دوره دیگر مطرح کرد: دوره هولوسن نورث گراپین میانی (Middle Holocene Northgrippian Age) که حدود هشت هزار و سیصد سال پیش و دوره هولوسن گیرینلندین اولیه (Early Holocene Greenlandian Age) که حدود یازده هزار و هفتصد سال پیش اتفاق افتاده‌اند، آغاز رویدادهای جوی و حوادث آب و هوایی مهمی هستند.

جوامع مبتنی بر کشاورزی که در چندین منطقه پس از پایان آخرین عصر یخبندان توسعه پیدا کردند، به شدت تحت تأثیر رویدادهای آب و هوایی ۲۰۰ ساله قرارگرفته و تمدن‌ها و مهاجرت‌های انسانی‌شان از هم پاشیدند. این تمدن‌ها عبارت‌اند از: مصر، یونان، سوریه، فلسطین، بین‌النهرین، دره رود سند و دره رود یانگ تسه.

قابل توجه است که شواهد و مدارک مرتبط با دوره آغاز حوادث آب و هوایی در تمام هفت قاره مشاهده شده است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: uk.news.yahoo

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا