علم در 4مهرماه

  • روز جهانی کوه های پاک

چند سالی است که نه در تقویم رسمی کشور ایران ولی در برخی از تقویم‌های جهانی روز ۲۶ سپتامبر یا همان ۴ مهر، از طرف «فدراسیون جهانی کوهنوردی» به نام روز جهانی «کوه‌های پاک» نام‌گذاری شده است.این در حالی است که طی چند سال اخیر سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در امور محیط‌زیست با استقرار در مسیرهای کوهنوردی نزدیک به محل سکونت خود و با اجرای برنامه‌های نمادین ازجمله توزیع کیسه زباله و آموزش چهره‌به‌چهره، کوهنوردان و شهروندانی را که در حال کوهپیمایی بودند به پاکسازی معابر کوهستانی ترغیب می‌کردند.

  • روز جهانی بهداشت محیط

در تقویم فدراسیون بین المللی بهداشتی محیط ، روز 26 سپتامبر برابر با 4 مهر روز جهانی بهداشت محیط نام گرفته است.بهداشت محیط عبارت است از کنترل همه عواملی که اثر سویی بر پایدار ماندن سلامت انسان می‌گذارند. این شامل بیماری‌های زیادی می‌شود که از طریق آب، هوا، مواد غذایی و بسیاری از عوامل محیطی دیگر سلامت انسان را تهدید می‌کنند. بهداشت محیط همچنین دربرگیرنده مطالعه فاکتورهای محیطی مضر برای سلامت انسان و شناخت و پیشگیری و رفع اثرهای ناشی از این عوامل است.

 

  • اختراع زبان بين ‏المللي اسپرانتو

اسپرانْتو، زباني بين المللي است كه در 26 سپتامبر 1887م به وسيله جزوه‏اي با نام "يك زبان جهاني" كه مؤلف آن، امضاي مستعار اِسْپِرانْتو را براي خود انتخاب كرده بود، معرفي گرديد. اين اسم مستعار كه در زبان جديد به معني اميد است را يك پزشك لهستاني به نام لوْدويك زامِنْهوف انتخاب كرده بود و همين نام بعدها به خود زبان مزبور، اطلاق شد. اين زبان داراي دستور زبان بسيار آسان است و تنها 16 قاعده دارد. زبان اسپرانتو، زبان تفاهم بين‏المللي است كه برخلاف زبان‏هاي ديگر به هيچ گروه، فرقه يا ملتي تعلق ندارد. اين زبان طبق آخرين روش‏هاي كُدگذاري علمي ساخته شده است تا همه مردم جهان، حتي افراد كم هوش يا نابينايان و ناشنوايان نيز بتوانند آن را به آساني ياد بگيرند و با هم تفاهم برقرار كنند.

  • تولد مارتین هایدِگِر

مارتین هایدِگِر متولد ۲۶ سپتامبر ۱۸۸۹بود . وی یکی از معروفترین فیلسوفان قرن بیستم بود. او با شیوه‌ای نوین به تأمل دربارهٔ وجود پرداخت. فلسفه او بر دیدگاه‌های بسیاری از فلاسفه بعد از او اثر گذاشت.وی ۲۶ مه ۱۹۷۶در گذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا