نوعی ابزار الکترونیکی برای کمک به راه رفتن دوباره بیماران فلج اندام

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، سه بیمار مبتلا به فلج کامل اندام، پس از قرار گرفتن یک ایمپلنت در ستون فقرات، دوباره راه رفتن را آغاز کردند.پژوهش جدیدی که در "دانشگاه لوییویل"‌(UofL) آمریکا صورت گرفته، پیشرفت چشمگیری را در روش کمک به بیماران مبتلا به فلج کامل و فلج چهاراندام برای راه رفتن نشان می‌دهد. این فرآیند آزمایشی که با شبیه‌سازی نخاع بیمار صورت می‌گیرد، می‌تواند روش امیدوارکننده‌ای برای بهبود درمان چنین بیماری‌هایی باشد.

سه بیمار 23، 29 و 35 ساله، پس از شرکت در آزمایش دانشگاه لوییویل، موفق شدند دوباره راه بروند.

پژوهشگران، پیش از این باور داشتند که شبکه‌های نورون زیر ناحیه آسیب‌دیده نخاع، نمی‌توانند پس از فلج کامل شخص، فعالیت کنند اما این پژوهش جدید نشان می‌دهد که می‌توان به میلیون‌ها بیمار در بهبود یافتن و ترک کردن ویلچر کمک کرد.

ابزار الکترونیکی دانشگاه لوییویل، نورون‌های موجود در پای بیمار را دوباره به مغز آنها متصل می‌کند. این سیستم با استفاده از یک کنترل از راه دور، روشن و خاموش می‌شود و میزان ولتاژ و حتی محل دقیق شبیه‌سازی با آن قابل تنظیم است.

 

"جرد چینوک"(Jered Chinnock)، 29 ساله، تنها دو هفته پس از جراحی موفق شد گام بردارد و درحالی که از بازوانش برای حفظ تعادل استفاده می‌کرد، روی پاهای خود بایستد. دکتر "کندال لی"(Kendall Lee)، جراع مغز و اعصاب گفت: چینوک توانست کنترل حرکت پاهایش را به دست آورد، بدون کمک بایستد و گام بردارد.

این روش درمانی، دو بخش دارد؛ ابتدا یک شبیه‌ساز اپیدورال، با کمک جراحی در نواحی خاصی از نخاع که با شبکه‌های عصبی کنترل کننده حرکات مفصل ران، زانو و آرنج مطابقت دارد، گذاشته می‌شود. سپس بیمار، آموزش‌های حرکتی می‌بیند که ایستادن و گام برداشتن را به نخاع یادآوری می‌کنند.

"سوزان هارکما"(Susan Harkema)، از نویسندگان این پژوهش گفت: این بررسی نشان می‌دهد که ممکن است اتصال مغز به نخاع، سال‌ها پس از آسیب نخاعی قابل بازگشت باشد؛ در نتیجه بیماران می‌توانند دوباره راه بروند، بایستند و بسیاری از توانایی‌های حرکتی خود را به دست آورند.

 

این روش، عضلات را مستقیما شبیه‌سازی نمی‌کند بلکه شبکه عصبی نخاع را دوباره به کار می‌اندازد. این فرآیند نشان داد که حرکت دوباره بدن بیماران، با ترکیب شبیه‌سازی الکتریکی و آموزش بیمار ممکن است.

این پژوهش، در مجله "The New England Journal of Medicine" به چاپ رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا