فناوری چاپ 3بعدی یک سگ از نوع داکسهوندرا امضا کرد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، گروهی از محققان توانستند به لطف فناوری "چاپ 3بعدی" یک سگ "داکسهوند" ۹ ساله که از وجود یک تومور بزرگ در مغزش رنج می‌برد را درمان کرده و به زندگی بازگردانند.

چند ماه پیش در جمجمه یک سگ پا کوتاه یک تومور مغزی شروع به رشد کرد و به اندازه یک پرتقال بزرگ شد.پس از این اتفاق، خانواده‌ای که صاحب سگ بودند به یک متخصص سرطان‌شناس که محقق دانشگاه "گولف"( Guelph) کانادا است، مراجعه کردند.

"میشل اوبلاک" (Michelle Oblak) پیش از این از فناوری چاپ سه بعدی استفاده کرده بود تا به درمان سگ‌ها بپردازد."اوبلاک" در مصاحبه با یک خبرگزاری کانادایی اظهار کرد، به طور معمول، در درمان تومور مغزی بخشی از جمجمه و تومور از مغز برداشته می‌شود و یک شبکه تیتانیومی جایگزین آن می‌شود.

ولی "اوبلاک" و همکارانش، به جای استفاده از تیتانیوم در درمان تومور سگ، از یک  کلاه جمجمه‌ای استفاده کردند که با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی تولید شده بود.

این محققان معتقدند روش آنها نسبت به روش‌های سنتتی و مرسوم دقیق‌تر و ارزان‌تر است.گام مقدماتی در فرآیند درمان، گرفتن "سی‌تی‌ اسکن"( CT scans) از سر سگ بود، سپس اوبلاک و همکارانش از داده‌های نرم‌افزاری استفاده کردند تا جراحی را شبیه‌سازی کنند که در جمجمه مجازی تومور را از سر سگ خارج کردند.

در نهایت در تاریخ ۲۳ مارس سال جاری، این سگ زیر تیغ جراحی رفت و جراحی آن ۴ ساعت به طول انجامید که تومور و دو سوم جمجمه سگ از سرش خارج شد. حیوان خانگی این خانواده کانادایی توانست ۳۰ دقیقه پس از به هوش‌ آمدن راه برود.  این خانواده گفته‌اند که حال سگ‌شان خوب است و عمل با موفقیت به پایان رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا