راهی برای سرشماری افراد از پشت دیوارها ابداع شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، این فناوری تنها نیازمند یک فرستنده و گیرنده در خارج از محدوده موردنظر است و کاربردهای متعددی از جمله مدیریت هوشمند انرژی و تامین امنیت اماکن را در اختیار می گذارد.

در آزمایشات اولیه این فناوری، یاسمین مستوفی و همکاران او یک فرستنده و یک گیرنده وای فای را در خارج از اتاقی نصب کردند که چند نفر درون آن حضور داشتند. فرستنده سیگنال های بی سیم را از دیوارها به درون اتاق ارسال کرده و شدت سیگنال دریافتی توسط گیرنده، اندازه گیری شد.
سپس بر اساس این اندازه گیری ها تعداد افراد حاضر در اتاق محاسبه شد. نکته قابل توجه این است که محققان پیش از این آزمایش هیچ گونه اندازه گیری یا تنظیم خاصی را در مورد سیگنال های وای فای انجام ندادند.
به گفته محققان نکته کلیدی این فناوری این است که حضور و حرکت انسان در محیط به عنوان یک رخداد، موجب کاهش قابل توجه شدت سیگنال های دریافتی می شود. حال با درنظر گرفتن زنجیره ای از رخدادها که با کاهش شدت سیگنال های دریافتی متناظر هستند، فاصله زمانی بین وقوع دو رخداد بر اساس یک الگوریتم ریاضی تجزیه و تحلیل شده و تعداد افراد حاضر در اتاق محاسبه می شود.
محققان این فناوری را در محیط های مختلف با تعداد افراد متفاوت مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند دقت سرشماری با استفاده از این فناوری برای دو نفر یا کمتر با استفاده از یک اتصال وای فای، 100 درصد است.
لازم به یادآوری است که محققان برای توسعه این فناوری از ابزارهای وای فای موجود در بازار استفاده کردند.گزارش کامل این تحقیقات در کنفرانس 2018 IEEE PERCOM ارائه شد.