عینک‌های واقعیت مجازی برای سلامتی مضرند؟

در سال گذشته فن آوری های واقعیت مجازی بیش از ده میلیون مجموعه را در سراسر جهان به فروش رسانده است. اما امروزه استفاده از هد ست‌ها و عینک‌های واقعیت مجازی در کنار گوشی‌های هوشمند به نگرانی‌های بهداشتی جدی برای سلامت انسان‌ها تبدیل شده است.

فقط ۲۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض ویدئوهای واقعیت مجازی، می‌تواند توانایی برخی از کودکان را برای تشخیص فاصله اشیاء تحت تأثیر قرار دهد. علاوه بر آن نگرانی‌ها بر این است که استفاده منظم از فن آوری های واقعیت مجازی می‌تواند یک اپیدمی جهانی در نزدیک‌بینی چشم را تسریع کند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ بر یک سوم جمعیت جهان تأثیر گذارد.

یکی از مهم‌ترین خطرات و مشکلاتی که می‌تواند در استفاده از فن آوری های واقعیت مجازی رخ دهد و این موضوع ذهن کارشناسان را به خود مشغول کرده است، خطر برخورد کاربر در حین استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی با اشیاء واقعی پیرامون خود است که می‌تواند زمینه‌ساز آسیب دیدگی‌های جدی شود. اگرچه این خطر همواره وجود داشته و کاربران باید در محیطی امن و حمایت‌شده به تماشای واقعیت مجازی بپردازند، اما نگرانی در مورد اثرات نامطلوب بهداشتی این فناوری بسیار بیشتر است. بسیاری از افراد پس از استفاده از هد ست‌های واقعیت مجازی دچار سردرد، فشار چشم، سرگیجه و حالت تهوع می‌شوند. چنین علائمی در اثر توهمی که فن آوری واقعیت مجازی ایجاد می‌کنند، به وجود می‌آیند. در این فن آوری ها با کمک توهم اشیائی که در فاصله یک سانتیمتری قرار دارند، در فاصله‌ای دورتر نشان داده‌شده  و چشم را وادار به دیدن آن می‌کنند.  

در حال حاضر محققان به بررسی اثرات درازمدت استفاده از فن آوری های واقعیت مجازی به ویژه در کودکان می‌پردازند. پژوهش‌های اخیر محققان دانشگاه لیدز (Leeds) انگلستان نشان می‌دهد که فقط ۲۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض واقعیت مجازی، می‌تواند توانایی برخی از کودکان را برای تشخیص فاصله اشیاء تحت تأثیر قرار دهد.

علاوه بر موارد فوق، یکی دیگر از نگرانی‌های گسترش استفاده از فناوری واقعیت مجازی، این است که استفاده منظم از آن می‌تواند یک اپیدمی جهانی در نزدیک‌بینی چشم را تسریع کند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ بر یک سوم جمعیت جهان تأثیر گذارد.

قابل توجه است که تولیدکنندگان هد ست‌های واقعیت مجازی برای حل این مشکل، چالشی جدی پیش رو خواهند داشت چرا که مشکلات موجود، به طور بالقوه تهدیدی جدی در پذیرش گسترده فن آوری آن‌ها محسوب می‌شود.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا