فضانوردانی که به مریخ می روند باید خود را مریخی بدانند

به گزارش  سیناپرس به نقل ازایسنا، روز جمعه فضانورد مشهور کانادایی با شوخی گفت: فضانوردانی که به مریخ سفر خواهند کرد قطعا پشتیبانی معمولی را از مرکز کنترل ماموریت در زمین نخواهند داشت، بنابراین برای اینکه زنده بمانند باید خود را یک مریخی بدانند.

پیش‌بینی‌های انجام شده نشان می‌دهند که انسان‌ها در دهه‌های آتی به مریخ که ۴۰۰ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد، سفر خواهند کرد.اما فاصله وسیع که بین دو سیاره مریخ و زمین وجود دارد، سبب می‌شود ارتباط مرکز کنترل ماموریت با خدمه پرواز این سفر با ۲۲ دقیقه تاخیر انجام شود.

این سفر ۲.۵ سال به طول خواهد انجامید بنابراین فضانوردانی که در این سفر به مریخ خواهند رفت می‌بایست متکی به خود باشند.  "کریس هدفیلد"(Chris Hadfield)  فضانور بازنشسته، مهندس و خلبان جنگنده نیروی هوایی کانادا و اولین کانادایی که در فضا قدم زده‌، گفت: اگر من می‌توانستم یکی از آن فضانوردانی که به مریخ سفر خواهند کرد باشم رو به دیگر خدمه این سفر می‌کردم و می‌گفتم: ما دیگر زمینی نیستیم و اکنون مریخی هستیم. ممکن است دور بودن از سیاره زمین برای خدمه دشوار باشد اما باید برای آنها توضیح داد که آنها مسافران دورترین نقطه جهان در تاریخ هستند.

"رابرت تریسک"(Robert Thirsk) فضانورد کانادایی که رکورد نخستین فضانورد کانادایی با بیشترین زمان ماندن در فضا را در کارنامه خود دارد گفت: آژانس فضایی کانادایی، "جاشوآ کوتریک"(Joshua Kutryk) و "جنی سیدی گیبونز" (Jenni Sidey-Gibbons) را که فضانوردان تازه کاری هستند برای سفر به "فضای عمیق"(deep space)، سفر به ماه یا یک سیارک انتخاب کرده است و ما در ۲۰ سال آینده به مریخ خواهیم رفت.

رابرت تریسک، فضانورد کانادایی هفته گذشته برای آزمایشات نهایی این سفر به ناحیه جنوب غربی ایالات متحده جایی که "فضاپیمای اوریون"(spacecraft  Orion) قرار دارد رفته بود.

اوریون جدیدترین فضاپیمای سازمان فضایی ناسا برای حمل انسان به فضا و اکتشافات دور دست از جمله سیاره مریخ است. طی ماه‌های آینده نیز کانادا سه ماهواره پرتاب خواهد کرد و "دیوید سنت ژاک"، فضانورد کانادایی، به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر خواهد کرد تا در ماموریت "اُسیریس-رِکس"(OSIRIS-REx) ناسا شرکت کند.

اُسیریس-رِکس یک ماموریت برنامه‌ریزی شده ناسا برای بررسی سیارک و بازگرداندن نمونه است. راه‌اندازی این پروژه در ۸ سپتامبر ۲۰۱۶ انجام شد. کاوشگر اُسیریس-رکس در این ماموریت وظیفه بررسی و بازگشت یک نمونه برگرفته از سیارک" ۱۰۱۹۵۵ بن نو "و یک "سیارک کربنی" را برعهده داشت و قرار است آنها را در سال ۲۰۲۳ برای تجزیه و تحلیل دقیق با خود به زمین بیاورد.