ماست‌های کارخانه‌ای حاوی شکر هستند

بسیاری از مردم به ماست و مصرف انواع ماست‌ها به عنوان ماده‌ای مغذی در رژیم غذایی خود علاقه داشته به دلیل مزایای این ماده غذایی برای سلامت انسان، از آن استفاده می‌کنند.

 از سوی دیگر در دهه‌های اخیر شاهد صنعتی شدن تولید ماست بوده و بسیاری از مردم بر اساس شرایط زندگی خود از ماست‌های کارخانه‌ای استفاده می‌کنند و انواع صنعتی و بسته‌بندی‌شده ماست با درجه‌های مختلف چربی و طعم‌ها و اسانس های مختلف در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. سؤال بسیار مهمی که در اینجا مطرح می‌شود، میزان مفید بودن این ماست‌ها است و این که آیا ماست‌های صنعتی به اندازه ماست‌های ارگانیک و واقعی مفید هستند؟

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد اکثر ماست‌های موجود در بازار حاوی مقادیری شکر بوده و تنها ماست‌های طبیعی و سنتی دارای شکر نیستند. بر اساس مطالعات انجام‌شده توسط پژوهشگران دانشگاه لیدز در بریتانیا، بیشتر ماست‌های بسته‌بندی‌شده در این کشور، دارای مقادیر زیادی شکر بوده و در برخی مواقع شکر موجود در این ماست‌ها از نوشابه نیز بیشتر است. در این مطالعات، ۹۲۱ نمونه مختلف ماست با مارک ها و برندهای مختلف مورد آنالیز و تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند.

اداره ملی سلامت عمومی انگلستان در بیانیه‌ای به مردم توصیه کرده است  که کودکان ۴ تا ۶ ساله نباید روزانه بیش از ۱۹ گرم شکر، مصرف کنند. به این ترتیب اگر کودکی یک وعده ماست بسته‌بندی طعم دار مصرف کرد، دیگر نباید در آن روز هیچ‌گونه محصول حاوی شکر و قند مصرف کند. در حقیقت کارخانه‌های تولیدکننده ماست برای از بین بردن طعم تلخ اسیدلاکتیک موجود در ماست و ترش شدن آن که ناشی از فعالیت باکتری‌های موجود در لبنیات است، به محصولات خود شکر و مواد نگه‌دارنده اضافه می‌کنند و شاید به همین دلیل است که معمولاً ماست‌های کارخانه‌ای علی‌رغم ماندن زیاد در یخچال، ترش نمی‌شوند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که میزان باکتری‌های موجود در ماست‌های کارخانه‌ای بسیار کم هستند درحالی‌که باکتری‌های موجود در ماست‌های ارگانیک و طبیعی بسیار بیشتر هستند. این باکتری‌ها برای سلامتی بدن انسان بسیار مفید بوده و وجود آن‌ها برای دستگاه گوارش، حیاتی است.

بر اساس نتایج این پژوهش، مصرف ماست‌های کارخانه‌ای و ماست‌های طعم دار، یکی از دلایل اصلی بروز چاقی در جوامع مدرن است. توصیه می‌شود پیش از خریدن ماست‌های کارخانه‌ای ، برچسب ارزش غذایی آن را مطالعه کرده و از میزان شکر موجود در آن باخبر شوید. لازم به توضیح است که اگر ۱۶ گرم شکر در ۱۰۰ گرم ماست وجود داشته باشد، شما با خوردن آن حدود ۴ قاشق چای‌خوری شکر مصرف می‌کنید. البته ماست‌های ارگانیک هم دارای قند طبیعی بوده و  با مصرف هر ۱۰۰ گرم ماست طبیعی، شما ۵ گرم قند طبیعی وارد بدن خود خواهید کرد.

 

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا