جایزه مصطفی (ص)آینده روشنی در افق علمی جهان دارد

به گزارش سیناپرس، مجتبی شریعتی نیاسر روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا درمورد ظرفیت جایزه مصطفی (ص) برای اثرگذاری در جوامع علمی گفت: جایزه مصطفی (ص) از دسته برنامه هایی است که توانسته در سطح جهانی مطرح شود و دانشمندان کشورهای دیگر را به حضور در این رویداد دعوت کند. البته از این امر نباید غافل شد که قابلیت متولیان برگزاری جایزه می تواند باعث شود این جایزه آینده روشنی در افق علمی جهان داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: شکوفایی علمی در جهان اسلام با برگزاری چنین جوایزی محقق می شود و قطعا برای اعتبار کشور نیز مفید است، شک نداریم اگر با قدرت این راه را ادامه دهیم، می توانیم به اعتبار علمی دانشمندان جهان اسلام بیافزاییم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه همه جایزه های بزرگ دنیا از ابتدا توسعه یافته نبودند، گفت: در حال حاضر در دنیا جوایزی مطرح است که بسیار معتبر و شناخته شده است. نکته مهم این است که این جوایز مانند جایزه فیلدز و نوبل در ابتدا این گونه نبودند اما حالا به جایی رسیدند که هر کدام از دانشمندان که موفق به دریافت جایزه شوند آن را موفقیت بزرگی می دانند.
وی با اشاره به دریافت جایزه فیلدز توسط مریم میرزاخانی گفت: توانستیم چنین جایزه معتبری را دریافت کنیم و حالا نوبت آن رسیده که در جهان اسلام نیز جایزه ای مورد قبول همه واقع شود تا به جایی برسیم که گرفتن جایزه مصطفی (ص) برای دانشمندان یک آرزو و به دست آوردن آن یک توفیق باشد.
شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: من معتقدم این امر، دور از دسترس نیست و اگر متولیان برگزاری جایزه مصطفی(ص) برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده این جایزه بیشتر تلاش کنند و دوره سوم جایزه با کیفیت بیشتری برگزار شود، شاهد حضور پررنگ دانشمندان جهان اسلام در جایزه و سعی و تلاش شان برای کسب آن خواهیم بود.
جایزه مصطفی (ص) به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتری اعطا می‌شود که اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق خلق کرده باشند و افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری باشند و اثر آنها زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.
این جایزه در دور اول (سال 94) به دو دانشمند مسلمان؛ خانم پروفسور جکی یینگ از سنگاپور و عمریاغی شیمیدان برجسته اردنی تعلق گرفت.
دور دوم جایزه مصطفی (سال 96) به پروفسور سامی ارول گل نبی در رشته رایانه، الکترونیک و ریاضی دان کاربردی اهل ترکیه و محمدامین شکراللهی دانشمند علوم رایانه و ارتباطات‌ ایرانی ساکن سوئیس اهدا شد. این جایزه همچنین فعالیت های جنبی دیگری مانند جایزه دانش آموزی نور میان دانش آموزان کشورهای اسلامی و رقابت علمی کنز میان دانشجویان مسلمان را دربر می گیرد. جایزه دانش آموزی نور هرساله برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا