بررسی وضعیت چاقی شهرنشینان در تصاویر ماهواره‌ای

حدود 40 درصد از بزرگسالان آمریکایی – با شاخص توده بدنی (BMI) بالای 30 – دچار چاقی هستند؛ اما نرخ چاقی در شهرهای مختلف این کشور متفاوت است و در برخی از شهرهای و ایالات‌های آمریکا، این مشکل حادتر است. ژنتیک، استرس، سطوح درآمدی، دسترسی به موادغذایی سالم، نقش مهمی در این بین ایفا می‌کنند.

محققان با بررسی محیط انسان‌ساخت (Built Environment) تلاش می‌کنند تا اطلاعات دقیق‌تری در مورد اینکه چرا چاقی در برخی شهرها از شیوع بیشتری نسبت به شهرهای دیگر برخوردار هستند، به دست بیاورند.

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن (آمریکا) در مطالعه جدید خود تلاش کردند از تصاویر ماهواره‌ای برای بررسی وضعیت چاقی در شهرهای مختلف آمریکا استفاده کنند. با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و ترکیب آنها با داده‌های چاقی، می‌توان ویژگی‌های شهری تأثیرگذار بر نرخ چاقی شهرها را مشخص کرد.

در این مطالعه از شبکه یادگیری عمیق برای تجزیه و تحلیل 150 هزار تصویر ماهواره‌ای با رزولوشن بالا از 4 شهر بزرگ آمریکا شامل لس‌آنجلس، ممفیس، سن‌آنتونیو و سیاتل استفاده شد. این شهرها از ایالت‌هایی با نرخ بالای چاقی (تگزاس و تنسی) و نرخ پایین چاقی (کالیفرنیا و واشنگتن) انتخاب شدند.

شبکه یادگیری عمیق، ویژگی‌های محیط انسان‌ساخت شامل: تقاطع‌ها، پیاده‌روها، پارک‌ها، ورزشگاه‌ها، رستوران‌های فست فود و هر عامل مرتبط با سلامتی را استخراج کرد.

الگوریتم هوش مصنوعی (AI) به محققان کمک کرد تا مشخص کنند در مناطق با شیوع بالا یا کم چاقی، کدام ویژگی‌ها رواج بیشتر یا کمتری دارند؛ طبق انتظار مشخص شد که پارک، فضای سبز و ورزشگاه بیشتر در یک منطقه با نرخ کمتر چاقی در آن ناحیه در ارتباط است.  

اما مشخص کردن اثرگذاری ویژگی‌های خاص شهری بر نرخ چاقی به عواملی از جمله موقعیت اجتماعی- اقتصادی افراد نیز بستگی دارد؛ به عنوان مثال، افراد ثروتمند تمایل دارند منازلی در کنار پارک‌ داشته باشند، اما آیا این نزدیک بودن به فضای سبز واقعا می‌تواند به کاهش خطر چاقی این افراد کمک کند؟‌

یا دسترسی بیشتر این گروه به منابع غذایی مختلف از جمله غذاهای سالم‌تر یا مصرف غذا در رستوران‌های مختلف، لزوما به معنای نداشتن / داشتن اضافه وزن است؟ اینها سوالاتی هستند که با طراحی یک الگوریتم به راحتی قابل شناسایی و پاسخگویی نیستند.  

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: smithsonianmag

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا