پایان کابوس زخم بستر برای ویلچیر نشینان

یکی از مشکلاتی افراد معلولی که از صندلی چرخ دار استفاده می‌کنند، زخم شدن بخش‌های تحتانی بدنشان بر اثر نشستن طولانی مدت و فشار روی این بخش‌ها است. گروهی از پژوهشگران به تازگی موفق به ساختن فناوری جدیدی در ویلچیر ها شده‌اند که از ایجاد زخم‌های این‌چنینی پیشگیری کرده و از میزان درد و رنج افراد معلولی که از این وسیله برای تردد استفاده می‌کنند، کاسته است.

زخم‌های ناشی از دوره‌های طولانی نشستن؛ بدون کاهش فشار در ناحیه‌های استخوانی مثل لگن، اغلب در افرادی که مدت زمان زیادی را روی صندلی‌های چرخ دار هستند، ایجاد می‌شود. این فن آوری، روی راه‌حل‌های موجود با استفاده از نظارت بر فشار و زمان‌بندی نمونه‌سازی خودکار برای کمک به مبارزه با تشکیل زخم‌های ناشی از، از کارافتادگی و نقص عضو، تمرکز دارد.

 این فناوری از نوعی بالشتک‌های هوشمند تشکیل شده است که البته در مورد بیماران دیگر و افرادی که در معرض زخم بستر قرار دارند نیز قابلیت استفاده دارد. در این بالشتک‌های هوشمند، سیستمی تعبیه شده است که می‌تواند فشار هوا را در داخل آن تنظیم کرده و فشار بدن را روی بخش‌های مختلف تنظیم و جا به جا کند. این فناوری جدید توسط پژوهشگران دانشگاه تگزاس در آرلینگتون ایالات‌متحده آمریکا ساخته شده است.

به گفته سازندگان این بالشتک هوشمند، یکی دیگر از کاربری‌های آن؛ استفاده در اندام‌های مصنوعی است که در محل اتصال عضو مصنوعی و بدن قرارگرفته و به طور هوشمند می‌تواند فشار را تقسیم کند. این بالشتک‌های هوشمند به طور خاص به بیماران کمک می‌کند تا از آسیب‌های پوستی و زخم‌های ایجادشده در اندام جلوگیری کنند.

موتو ویجسوندرا (Muthu Wijesundara) پژوهشگر ارشد موسسه UTA و از اعضای این تیم تحقیقاتی درباره کاربری‌های بالشتک‌های هوشمند و نسل بعدی صندلی‌های چرخ دار، اعلام کرد: «زخم‌های ناشی از دوره‌های طولانی نشستن؛ بدون کاهش فشار در ناحیه‌های استخوانی مثل لگن، اغلب در افرادی که مدت زمان زیادی را روی صندلی‌های چرخ دار هستند، ایجاد می‌شود. در مورد کاربردهای پروتز، اتصالات ضعیف پروتز منجر به جراحات تحت فشار برای بیماران می‌شود که می‌تواند به شدت بر زندگی روزانه آنها تاثیر بگذارد. این فن آوری، روی راه‌حل‌های موجود با استفاده از نظارت بر فشار و زمان‌بندی نمونه‌سازی خودکار برای کمک به مبارزه با تشکیل زخم‌های ناشی از کارافتادگی و نقص عضو، تمرکز دارد. »

بر اساس اطلاعات منتشرشده درباره این فناوری سودمند، در بالشتک‌های هوشمند فوق، یک شبکه از حس‌گرهای هوشمند می‌توانند نقشه‌ای از فشار ایجادشده روی بخش‌های مختلف بدن فرد بیمار و کسی که روی ویلچیر نشسته را ترسیم کرده و با شناسایی مناطقی که بیشتر تحت فشار بوده و در خطر زخم شدن هستند، از ایجاد فشار مضاعف روی آن‌ها پیشگیری می‌کند. اطلاعات ارسالی از سوی حسگرهای هوشمند این بالشتک‌ها، به صورت خودکار فشار سطحی را در بخش‌های مختلف تنظیم کرده و در طول زمان فشار واردشده به بدن بیمار تغییر کرده و بر یک نقطه متمرکز نمی‌شود.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا