ضرورت و راهکارهای تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی

نخستین جلسه هماهنگی و نشست بین خبرنگاران و اصحاب رسانه و مسئولین مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و گروه ترویج علم با موضوع پروژه طراحی مدل کارآمد و عملیاتی ترویج دستاوردهای دانشگاه‌ها و مراکز علمی برگزار شد.

از جمله مهم‌ترین موارد مطرح‌شده در این نشست، بررسی دستاوردهای دانشگاهی، تولید کتاب و مقاله، بررسی وضعیت موجود ترویج دستاوردهای نظام دانشگاهی در جامعه و نقش رسانه‌ها در این حوزه بود.

در این جلسه که با حضور دکتر وحید احمدی رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، دکتر اکرم قدیمی، مدير گروه ترويج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و رئيس انجمن ترويج علم ايران، دکتر محمد جواد رسایی مشاور قائم‌مقام وزیر علوم، دکتر مهدی فرقانی رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا، دکتر پدرام الوندی مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری ایرنا، دکتر علیرضا عبداللهی نژاد مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر زارعی از پژوهشگاه زلزله، بهاره صفوی سردبیر خبرگزاری علم و فرهنگ (سینا پرس)، دکتر زرین زردار عضو هیئت‌علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی ، مریم فیروزی برنامه‌ساز و تهیه‌کننده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و جمعی از خبرنگاران و اصحاب اندیشه و رسانه برگزار شد، حاضرین دیدگاه‌های خود را در حوزه ترویج علم و چالش‌های موجود در این زمینه مطرح کردند.

از جمله مهم‌ترین موارد مطرح‌شده در این نشست، بررسی دستاوردهای دانشگاهی، تولید کتاب و مقاله، بررسی وضعیت موجود ترویج دستاوردهای نظام دانشگاهی در جامعه و نقش رسانه‌ها در این حوزه بود.

در ابتدای جلسه، دکتر احمدی به معرفی اجمالی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور پرداخته و  بر لزوم ترویج مناسب علم و دستاوردهای دانشگاه در جامعه تاکید کرد. وی اصلی‌ترین مشکل کشور در این حوزه را بحث پژوهش و سیاست‌های علمی دانسته و تبیین جایگاه دانشگاه در لایه‌های مختلف جامعه را امری مهم توصیف کرد. وی در ادامه با تاکید بر برداشتن دیوارها و حصارهای بین دانشگاه و جامعه، خواستار نهادینه شدن این فرهنگ در کشور شد.

در ادامه این جلسه دکتر اکرم قدیمی گزارشی را از فعالیتها و دستاوردهای گروه ترویج علم و مرکز تحقیقات سیاست‌های علمی کشور ارائه کرده و خواستار هماهنگی نهادهای مختلف این حوزه جهت دستیابی به نتیجه مطلوب شد.

دکتر علی متقیان در ادامه جلسه با مطرح کردن موضوع عدم اعتماد بین دانشگاه و صنعت در ایران، آن را کلید اساسی حل مسائل موجود دانسته و تاکید کرد: متأسفانه در کشور ما صنعت و دانشگاه یکدیگر را باور ندارند. مدیرعامل خبرگزاری ایسنا با تاریخی خواندن این معضل، افزود: اگر دانشگاه و صنعت هر دو به یک‌گونه فکر کنند پیشرفت کشور قطعی بوده و به عدم وابستگی به غیر خواهیم رسید.

دکتر رسایی مشاور قائم‌مقام وزیر علوم نیز ضمن استقبال از برگزاری چنین جلساتی که منجر به طوفان فکری بین اندیشمندان خواهد شد، بر لزوم بهره‌برداری از فرصت‌های مستتر در دل تهدیدهایی مانند تحریم‌های کشور تاکید کرده و آن را فرصت مناسبی برای افزایش توان داخلی و رها شدن از وابستگی دانست. وی این موضوع را که بیش از 20 درصد از مردم کشور به نوعی با آموزش و علم سروکار داشته و یا معلم و استاد هستند و یا دانشجو و دانش‌آموز، امری بی‌نظیر و فرصتی ارزشمند به شمار آورده و آن را نشانه اهمیت دانش و گسترش آن در جامعه دانست.

در ادامه بحث، دکتر عبداللهی نژاد اعلام کرد که  اصلی تری هدف در سیاست علمی کشور، ترویج علم و عمومی‌سازی مفاهیم پیچیده از طریق رسانههای مختلف ارائه در کنار تدوین الگوهایی برای دستیابی به این هدف است. وی در این حوزه، رسانه‌ها را عامل پیونددهنده مردم و فناوری دانسته و ایجاد اعتماد عمومی بین مردم، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها را بسیار مهم تلقی کرد.

بهاره صفوی، در این نشست خواستار ایجاد حس باورپذیری بین دانشگاه و جامعه شده و در این میان نقش خبرنگاران علم را بسیار مهم ارزیابی کرد. وی با بیان اینکه امروزه روزنامه‌نگاران علم در جایگاه خود قرار ندارند ، خواستار جدی گرفتن آموزش روزنامه‌نگاران علم شد. سردبیر خبرگزاری علم و فرهنگ، خواستار گنجاندن بحث ترویج علم در شاخصهای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها شده و آن را نکته کلیدی ترویج علم در جامعه و معرفی دستاوردهای دانشگاه‌ها در بین عموم مردم دانست که خبرنگاران علم قادر به انجام آن هستند. وی تأسیس خبرگزاری علم و فرهنگ ایران (سینا پرس) را در دل دانشگاه علم و فرهنگ، دستاوردی بسیار مثبت و مطلوب در این حوزه دانسته و خواستار گسترش این تفکر شد.

دکتر زرین زردار از نگاهی دیگر به موضوع پرداخته و عدم توانایی دانشگاه‌ها در بحث و هم‌افزایی را  یک معضل جدی دانست. این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در تکمیل سخنان خود خواستار تغییر نگاه دانشگاه ها به رسانه شده و تاکید کرد که رسانه‌ها نقش روابط عمومی دانشگاه‌ها را ندارند و باید به طور مستقل عملکرد این نهاد علمی را نقد و ترویج کنند.

مریم فیروزی تهیه‌کننده برنامه‌های مستند علمی، جذاب کردن موضوعات فناورانه برای مخاطب و استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین و زبانی همه فهم برای معرفی دست آوردهای دانشگاه را گامی موثر برای ترویج علم و دستاوردهای دانشگاهی در جامعه محسوب کرد.

دکتر محمدمهدی فرقانی در پاسخ به موارد مطرح‌شده در نشست، خواستار استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در این حوزه شده و تاکید کرد که در ابتدا باید خواسته‌ها و اهداف مد نظر، به خوبی تعیین و تبیین شود. رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، عدم وجود بسترهای لازم در زمینه ترویج علم را مانعی مهم در پیشرفت این حوزه دانسته و خواستار شناسایی نیازهای واقعی جامعه و دانشگاه شد. دکتر فرقانی در خاتمه اعلام کرد: اگر دانشگاه کار خود را به درستی انجام داده و تولیدات علمی آن در خدمت زندگی روزمره مردم ازجمله بهبود کیفیت زندگی باشد، خودبه‌خود آشتی بین مردم دانشگاه شکل خواهد گرفت.

در ادامه، سایر صاحب‌نظران حوزه رسانه و دانشگاه که در این جلسه حضور داشتند، به تشریح نقطه نظرات خود پرداخته و راهکارهایی برای افزایش اعتماد بین دانشگاه و جامعه ارائه کرده و دیدگاه‌های خود را در زمینه چگونگی ترویج دستاوردهای دانشگاه‌ها در جامعه تبیین کردند.

گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا