تعمیق مناسبات علمی با ارتباط بین تیم های تحقیقاتی ایران و برزیل

 این ستاد و بنیاد تحقیقاتی سائوپائولو برزیل (FAPESP) در تازه ترین فراخوان پذیرش طرح های تحقیقاتی در زمینه های بین رشته ای مغز و علوم شناختی از میان شش طرح ارسالی پژوهشگران ، یک طرح دیگر در حوزه علوم اعصاب شناختی را برای همکاری مشترک تایید و تصویب کردند.

دکتر ' محمد حسین مقامی ' کارشناس ارشد میز همکاری های ایران و برزیل ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی گفت: طرح های ارسالی به ستاد توسعه علوم شناختی که در نتیجه فراخوان پذیرش طرح ها از بهمن ماه سال گذشته صورت گرفته است، براساس کیفیت علمی و نوآوری ،قابل اجرا بودن طرح پیشنهادی، تخصص مجریان و دستاورد علمی به عنوان همکاری بین ایران و برزیل. مورد ارزیابی داوران و شورای پژوهشی دو نهاد فعال در حوزه علوم شناختی قرار گرفت و یک طرح برای همکاری مشترک تصویب شد.
وی گفت: این طرح پژوهشی مشترک از سوی دکتر رضا خسروابادی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و 'فابیو سیموس د سوزا' از دانشگاه فدرال برزیل در زمینه علوم اعصاب شناختی برای همکاری مشترک ارایه شده است.
مقامی افزود: اجرای این طرح با حمایت مشترک و مساوی تحقیقاتی سائوپائولو (FAPESP) برزیل و ستاد توسعه علوم و فناوری¬های شناختی (CSTC) ایران صورت می گیرد و حداکثر مدت اجرای طرح نیز دو سال است.
کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی خاطر نشان کرد: در نتیجه تلاش ها و رایزنی های مستمر علمی تحقیقاتی ، درحال حاضر دو طرح پژوهشی مشترک در حوزه هوش مصنوعی و نیز آموزش و پرورش شناختی میان پژوهشگران و اساتید دو کشور در دست اجرا است.
ایران و برزیل برای توسعه و گسترش و تعمیق همکاری های علمی و جلب محققان و متخصصان در بخش های مختلف بویژه در حوزه توسعه علوم و فن آوری های شناختی، میز همکاری مشترک میان دو کشور را ایجاد کردند تا دامنه فعالیت ها و تشریک مساعی برای همکاری های متقابل تقویت شود. برگزاری شش دوره فراخوان جهت پذیرش طرح های پژوهشی در زمینه های علوم شناختی حاصل ارتباط و تماس های کارشناسان ارشد ستاد علوم شناختی و دو مرکز معتبر علمی برزیل برای ایجاد یک فضای مستحکم همکاری متقابل میان دو کشور در دو سال اخیر است.
ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی و نیز بنیاد تحقیقاتی سائوپائولو و سازمان حمایت و ارزیابی تحصیلات تکمیلی جمهوری فدرال برزیل برای تقویت پیوندهای علمی میان مراکز تخصصی و تحقیقاتی و در راستای اجرای پروژه های مشترک به همراه مبادله استاد و دانشجو در زمینه مطالعات مغز و شناخت ، دو تفاهم نامه امضا و مبادله کردند .
پیشرفت دانش علوم شناختی در ایران در سال های اخیر بسیار چشمگیر بوده و کشورمان در زمینه هوش مصنوعی رتبه شانزدهم جهانی را به خود اختصاص داده و همچنین در حوزه علوم شناختی در سطح دوم کشورهای منطقه جای دارد.
رشد فزاینده علم و دانش در ایران و توان مندیهای علمی کشورمان از یک سو و برخورداری برزیل از امکانات و پتانسیل های اقتصادی و توسعه ای ، دو کشور را در مسیر تقویت همکاری های متقابل علمی بویژه در حوزه های توسعه علوم و فن آوری های شناختی سوق داده و زمینه را برای تقویت و گسترش همکاری های علمی میان دو کشور فراهم آورده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا