استفاده از گرافین در مطالعه آثار تاریخی

آثار هنری معمولا حاوی اطلاعات مهمی هستند که مشخص می سازد چگونه ایجاد شده اند با این حال محققان و متخصصان نمی توانند به همه این اطلاعات دست پیدا کنند . دانشمندان یک پروژه تحقیقاتی در اروپا به بررسی این مساله پرداختند تا ببینند چگونه بدون اینکه به اثر آسیبی وارد شود می توان به داده ها و رازهای پنهان در یک اثر هنری دست پیدا کرد.

پژوهشگران دانشگاه اوویدو (University of Oviedo) واقع در شمال اسپانیا راه حل مناسبی برای این مساله پیدا کرده اند .  این پژوهشگران اعلام کردند ، با استفاده از فن آوری اسکنرهای سه بعدی و با به کار بردن مواد متنوع و تطبیق پذیر گرافین می توان به این خواسته رسید .

ساموئل ورخویه (Samuel Ver Hoeye) مهندس مخابرات و ارتباطات راه دور از دانشگاه اوویدو به توضیح این مساله پرداخته و می گوید : ” گرافین به عنوان یک افزاینده بسامد یا فرکانس عمل می کند . این ماده می تواند به آسانی ، فرکانس های ضعیف را به فرکانس های قویتر تبدیل کند . گرافین همچنین این اجازه را به ما می دهد تا به درون آثار هنری نفوذ کرده و  ترکیب شیمیایی مواد آن ها را شناسایی کنیم . “

در نتیجه این پژوهش ها ، محققان دست به طراحی و ساخت اکسنری سه بعدی زدند که با گرافن کار می کند . تصاویرِ حاصل از این اسکنر ، می تواند با تکنیک های پردازش تصویر و همچنین با اسکن سه بعدی ، تصاویری ارائه دهد که از کیفیت بسیار بالا برخوردار بوده و به این ترتیب می توان به  تصویری از اشیاء در بسته و مهر و موم شده دسترسی پیدا کرد . در این صورت داده های پنهان شده در این گونه اشیاء آسان تر مورد بررسی قرار خواهند گرفت .

یانیک فرانکن (Yannick Francken) از دانشمندان علوم کامپیوتری  و از محققانی که در این تیم تحقیقاتی فعالیت داشته در این رابطه می گوید :  ” در اینجا رنگ واقعی اثر هنری به شکل مجازی با دوربین نورپردازی و ضبط می شود . از نظر فنی ، سخت ترین بخش کار ترکیب کردن تمامی تصاویر اسکن شده با هم است .  این اسکن ها باید به شکل خودکار بر روی هم منطبق شوند . در صورتی که این کار به طور دقیق انجام نشود ، یعنی حتی اگر خطایی در حد دو دهم میلیمتر نیز به وجود آید ، در بازسازی رنگی ، نتیجه ایده آل ایجاد نخواهد شد . “

خاویر گوتیرز مئانا (Javier Gutiérrez Meana) از مسئولان هماهنگ کننده این پروژه اروپایی در رابطه با تطبیق پذیری این اسکنرها نسبت به اسکنرهای دیگر می گوید : ” اسکنرهای موجود برای استفاده در آثار هنری ، در حال حاضر بسیار گران هستند در حالی که این فن آوری که توسط ما طراحی شده بسیار ارزان تر خواهد بود . از دیگر نکات مثبت این اسکنر جدید ، کوچک و سبک تر بودن آن ها بوده که باعث می شود تا بتوان برای انجام مطالعات تحقیقاتی اشیا ، آن را به راحتی به موزه و یا آزمایشگاه منتقل ساخت . “

کارشناسان حفاظت موزه هنرهای زیبای آستوریاس (Asturias Museum of Fine Arts) در اسپانیا ، برای آزمایش این دستگاه اسکنر گرافن جدید ، مقداری بوم نقاشی را در اختیارِ این پژوهشگران قرار داده اند . لازم به ذکر است که تعدادی از آثار نقاشی ، قدیمی و با ارزش این موزه نیز  با این اسکنر گرافین مورد آزمایش قرار گرفت.

مارتا فلورز ایگوال (Marta Flórez Igual) از مسئولان نگهداری آثار هنری این موزه می گوید : ” ما می توانیم با این روش عمق لایه های رنگ و روغن را کشف کنیم . ما می توانم ببینیم که آیا طرح های مقدماتی دیگری زیر لایه فعلی نقاشی  کشیده شده است یا نه و این که چه ماده ای در آن ها به کار رفته است . همچنین ما در تلاش هستیم که ببینیم آیا این اسکنر قادر است تا مواد به کار رفته در تابلوهای نقاشی از جمله روغن جلاها ، کلاف ها ، و رنگدانه ها را شناسایی کند؟ “

لازم به ذکر است که داده های این اسکنر گرافین در حال حاضر برای ساخت یک اپلیکیشن تلفن همراه هوشمند به کار گرفته شده است . این نرم افزار بر اساس واقعیت افزوده (Augmented Reality) طراحی شده است .

بر اساس اظهارات بازدیدکنندگان موزه هنرهای زیبای آستوریاس ، آن ها می توانند با کمک این اپلیکیشن به شکلی کامل تر و بهتر با آثار هنری ارتباط برقرار کنند .

خاویر گوتیرز مئانا در این رابطه می گوید : ” این اپلیکیشن به کاربر اجازه می دهد تا لایه های زیرین نقاشی را مشاهده کند . به عنوان نمونه ، در یک نقاشی ما یک عدد 34 مرموزی کشف کردیم که زیرِ لایه رنگ اصلی نوشته شده بود . همچنین کشف کردیم که رنگ اولیه و اصلی ردای یکی از شخصیت های نقاشی سبز بوده است . “

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی امیدوارند که اسکنر گرافین و اپلیکیشن های آن بتوانند ظرف 5 سال آینده ، وارد بازار شوند .