ظهور رایانش ابری ترکیبی در آینده ای نزدیک

در ابتدای ظهور فناوری رایانش ابری یا cloud computing، کارشناسان زمان زیادی را برای تبیین و تعریف تفاوت بین رایانش ابری عمومی مانند سایتهای آمازون، گوگل، مایکروسافت و … و سایر سرویس‌های رایانش ابری خصوصی صرف کردند. بر اساس تعریف تخصصی، دیتاسنترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزارهای تأمین‌کننده‌ی سرویس پردازشی را «رایانش ابری» می‌نامند.

 پس از آن کارشناسان به سرعت متوجه شدند که بیشتر مشتریان از ترکیب این دو بهره‌مند می‌شوند. رایانش ابری، عمومی به دلیل گستردگی سرعت رشد آن و همچنین رایانش ابری خصوصی برای اطلاعات حساس، مسائل مربوط به حکومت و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع با عنوان رایانش ابری دوگانه یا هیبریدی تعریف می‌شود.

خرید آنلاین از مراکز متعدد رایانش ابری

امروزه تقریباً تمامی کسب و کارهای جهان کمابیش به سایتهای ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری نیاز داشته و به طور کلی از هر دو گروه عمومی و خصوصی این خدمات استفاده می‌کنند. این بسیار مهم است که کاربران به طور دقیق بدانند چه انتظار و توقعی از مراکز ارائه‌دهنده خدمات عمومی و خصوصی رایانش ابری دارند؟

بدیهی است که ما باید احتمالاً به چند مرکز ارائه‌دهنده رایانش ابری به صورت ترکیبی مراجعه کنیم، شما می‌توانید مطمئن باشید که برخی از داده‌ها همیشه در محل خاصی نگهداری می‌شوند، اما صاحبان این صنعت تمایلی به توضیح آن ندارد. در عوض، چند مرکز در جداسازی اطلاعات به طور مستقل از یکدیگر تمرکز دارند در سراسر ارائه‌دهندگان مختلف ابر رایانش ارائه می‌شود. این اقدامات از  سوءاستفاده فروشندگان از این اطلاعات پیشگیری می‌کند اما از نظر تئوری، مسئله یکپارچه‌سازی اطلاعات، بسیار پیچیده‌تر است.

چالش‌های مراکز بزرگ ابر رایانش چندگانه

در نتیجه این روند، ما شاهد فروشندگان فناوری‌هایی هستیم که با طراحی ابزارهایی ویژه به شما کمک می‌کنند که بدانید اگر به دنبال اطلاعات خاصی هستید، برای دریافت بهترین نتیجه بهتر است ابتدا به کدام سایت مراجعه کرده و چه اطلاعاتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت؟

یکی از این شرکت‌های که به طور خاص بر پرونده ذخیره‌سازی داده‌ها و پرونده‌های توزیع‌شده و کنترل چندین مرکز ابر اطلاعات متمرکز شده است، شرکت Scality است که با ارائه برنامه Zenko 1.0 در نسخه‌های منبع باز و سازمانی موجود، کاربران را به کنترل چندین مرکز رایانش ابری قادر ساخته و به آن‌ها امکان مدیریت و جستجوی داده‌ها در میان ابرهای خصوصی و عمومی مختلف می‌دهد.

به باور کارشناسان، Zenko اساساً این یک محصول طراحی‌شده برای ارائه یک نقطه پایانی است که از طریق آن می‌توان داده‌ها را در هر مکانی ذخیره، بازیابی و جستجو کرد.

جروم لکات (Jerome Lecat)، مدیرعامل شرکت Scality در توضیح عملکرد این محصول گفت: از جمله خدمات رایانش ابری می‌توان به خدمات وب آمازون (AWS)، مایکروسافت Azure، آی بی ام، گوگل و دیگر شرکت‌های بزرگ این حوزه، برای پیدا کردن عناصر اصلی IT مورد نیاز، اشاره کرد. مهم‌ترین قابلیت بهره‌برداری از این نرم‌افزار این است که می‌تواند داده‌های ذخیره‌شده را بدون نیاز به این که کجا ذخیره می‌شوند، چه به صورت Cloud، Cloud Storage Network Attached Storage (NAS) یا راه حل‌های ذخیره‌سازی جدیدتر؛ برای شما پردازش کرده و در اختیارتان قرار دهد.

  Zenko یک راه حل کاملاً آگاهانه برای مدیریت گردش کار داده‌های رایانش ابری است که اطلاعات را برای کشف، ادغام و مدیریت داده‌ها و همچنین ذخیره‌سازی سازمانی موجود و مراکز رایانش ابری عمومی فراهم می‌کند.

گیورگیو رگنی (Giorgio Regni) مدیر ارشد فناوری شرکت Scality  در این رابطه می‌گوید: «توسعه دهندگان برنامه‌های کاربردی و نرم‌افزارهای رایانش ابری، مجبور نیستند تنها یک ارائه‌دهنده را انتخاب کرده و یا در مورد برنامه نویسی برای چندین برنامه کاربردی نگران باشند . Zenko  فرصت هایی را برای طراحی برنامه‌های کاربردی فراهم می‌کند که در آن ذخیره‌سازی به صورت پیش فرض، انتخاب نشده است و تنها بر اساس نیازهای کسب و کار، مانند هزینه، در دسترس بودن یا قابلیت های تحلیلی خاص، این ذخیره‌سازی انتخاب می‌شود.»

آینده رایانش ابری

چه کسی در ابتدا باور داشت که  هدف اصلی رایانش ابری دستیابی انعطاف‌پذیری و اتصال به اطلاعات حیاتی در مواجهه با پیچیدگی داده‌ها و افزایش حجم کارهای پیچیده فناوری اطلاعات است که به خدمات ناشی از انواع مختلف ارائه‌دهندگان خدمات مرتبط خواهد بود؟ آن چه مسلم است ما باید خود را برای آینده این حوزه در قالب رایانش ابری چندگانه و ترکیبی آماده کنیم سایت هایی که قابلیت دسترسی به اطلاعات و پردازش آن‌ها را در هر مکان مشخص و زمان خاص داشته باشند. به این ترتیب قطعاً آینده‌ای هیجان‌انگیز و جالب در این حوزه شکل خواهد گرفت.

 

منبع: forbes

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا