برچسب‌ جنسیتی رنگ‌ها بر انتخاب دختر و پسر ها موثر است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،محقق این تحقیق Wang Ivy Wong  از دانشگاه هنگ کنگ اظهار کرد: رفتارهای مختلف جنسیتی بر تمام زوایای زندگی تاثیر دارد و یکی از این رفتارها تفاوت برچسب‌های جنسیتی در بازی‌ها و رنگ‌ها هستند.

وی گفت: کدگذاری جنسیتی بر رنگ‌ها و تقسیم آن‌ها به صورتی و آبی بر اولویت‌بندی انتخاب رنگ‌ها در کودکان تاثیر دارد. بعضی افراد ممکن است فکر کنند کدگذاری رنگ یک مورد زیبایی‌شناسی است و اگر تاثیری داشته باشد فقط به دلیل ترجیحات شخصی است اما نتایج نشان می‌دهد این تقسیم‌بندی بر انتخاب کودکان تاثیر دارد.

در  این تحقیق 129 کودک پیش دبستانی (بین 5 تا 7 ساله) نشان داد دختران تمایل دارند اسباب بازی‌های زرد رنگ را انتخاب کنند و علت این انتخاب این بود که زرد را رنگ دخترانه می‌دانستند. به همین ترتیب پسرها تمایل داشتند که اسباب بازی‌های سبز را انتخاب کنند و دلیل آن هم رنگ سبز را رنگ پسرانه می‌دانستند.

البته کودکانی که رنگ‌ها را بدون برچسب جنسیتی آموزش دیده بودند رنگ خاصی بر اساس جنسیت خود انتخاب نمی‌کردند.

وی گفت: برچسب زدن جنسیت نه فقط بر انتخاب، بلکه بر عملکرد نیز تاثیر دارد. محققان همچنین با پازل‌های زرد و سبز معمای چینی با کودکان بازی کردند. قرار گرفتن در معرض برچسب‌های جنسیتی باعث بهبود عملکرد پسران شد. البته برچسب جنسیتی در توانایی حل معمای چینی توسط دختران و پسران تفاوت چندانی نداشت.

وی در ادامه افزود: ما نیاز به آزمایش‌های متنوع و بیشتری داریم تا ببینیم این نتایج تا چه میزان قابل تعمیم است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا