کاهش آلودگی دهلی‌نو با برج‌های تصفیه هوا

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، شاخص کیفیت هوا در دهلی‌نو در بدترین وضعیت در جهان قرار دارد؛ به طوریکه شاخص آلودگی هوا در این شهر 40 برابر بالاتر از حد قانونی تعیین شده از سوی WHO قرار دارد.

آلودگی ناشی از سوخت خودروها، آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی، احداث پروژه‌های ساختمانی مختلف، کارخانه‌ها و صنایع، پایتخت هند را به آلوده‌ترین شهر جهان تبدیل کرده است.

شرکت معماری Znera Space مستقر در دبی، طرح مفهومی The Smog Project را برای کمک به کاهش آلودگی هوا در دهلی‌نو ارائه کرده است. این طرح شامل احداث برج‌های تصفیه‌کننده هوا به ارتفاع 100 متر است که به صورت شبکه‌ای در مناطق مختلف شهر ساخته می‌شوند.

طرح مفهومی The Smog Project

انرژی مورد نیاز این برج‌های تصفیه‌کننده هوا توسط سلول‌های سوختی هیدروژنی تأمین می‌شود. این سلول‌ها در یک شبکه شش ضلعی روی پل‌هایی که برج‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند، تعبیه شده و از نور خورشید برای جداسازی آب و تولید هیدروژن و برق استفاده می‌کنند.

هر برج شامل یک مرکز تصفیه هوا در قسمت پایه و پره‌هایی روی سقف برج است ک امکان تصفیه 3.2 میلیون متر مکعب هوا در روز را فراهم کرده و سطح آلودگی مناطق اطراف تا شعاع 2 کیلومتری را کاهش می‌دهد.

به گفته طراحان، ذرات کربن جذب شده در فیلترهای هوا از قابلیت بازیافت و تولید محصولاتی مانند بتن، گرافن، کودها و جوهر برخوردار هستند.

این طرح مفهومی بوده و هنوز به طور دقیق مشخص نیست که آیا از کارآیی موثر برای کاهش آلودگی هوای شهری مانند دهلی‌نو برخوردار هست یا نه؛ بااین حال، این شرکت امیدوار است که بتواند نمونه اولیه‌ای از این طرح را تا چند سال آینده بسازد.

طرح مفهومی The Smog Project در "جشنواره معماری جهان 2018، پروژه‌های آینده" شرکت کرده است. برندگان نهایی از جمله پروژه آینده سال همزمان با برگزاری این جشنواره در 28 تا 30 نوامبر در آمستردام (هلند) اعلام خواهند شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: newsweek

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا