اجرای طرح کمربند سبز شمال تهران از پاییز امسال

سرانه فضای سبز شهر تهران در سال ۱۳۵۷ حدود یک مترمربع بوده است، این سرانه در پایان سال ۱۳۶۵ به ۱٫۲ مترمربع رسیده است و تا پایان سال ۱۳۸۳ بالغ بر ۹ مترمربع بوده است. سرانه فضای سبز در شهر تهران در حال حاضر به ۱۵٫۸ متر مربع رسیده و به عبارتی طی سال‌های اخیر سرانه فضای سبز تهران افزایشی ۷ متر مربعی داشته است.

 افزایش چند برابری پارک‌ها و بوستان و در جای جای این کلانشهر خود گویای این است که مدیریت شهری تهران طی ۱۰ سال گذشته تلاش بسیاری برای تبدیل این شهر به یک شهر سرسبز کرده است تا جایی که امروز چهره تهران از شهری خشک به شهری زنده و سبز مبدل شده است.

یکی از طرح های مهم شهرداری برای توسعه فضای سبز، کاهش کوه خواری و جلوگیری از توسعه بی‌رویه شهر و ساخت و سازها در ارتفاعات 1800 تا 2400 متر پایتخت، اجرای طرح کمربند سبز شمال تهران است.

محمدعلی افشانی، شهردار تهران در این خصوص گفت: پروژه کمربند سبز شمال تهران در ۱۲۵۰ هکتار ایجاد خواهد شد و زیرساخت‌های لازم آن فراهم شده است.

وی افزود: برای ساخت مخازن آب آن مناقصه برگزار کرده‌ایم و درختان در آذر کاشته می‌شوند که در بهار سبز شوند و با این کار جلوی کوه خواری شمال تهران هم گرفته خواهد شد و این کار باعث تلطیف هوا می‌شود.

وی همچنین چندی پیش در هجدهمین جشنواره شهید رجایی خطاب به شهرداران مناطق و نواحی بیان کرد: باغات در تهران به هیچ وجه تغییر کاربری نخواهند داد و از شما خواهش می کنم که هیچ موردی را در این زمینه پیشنهاد ندهید زیرا باغ ها ریه‌های تنفسی مردم تهران هستند و نباید از بین بروند.

افشانی تصریح کرد: اجازه ندهید که برخی عمدا این باغ ها را خشک کنند و درخواست تغییر کاربری بدهند؛ اگر در این زمینه موردی را مشاهده کرده اید هر چه زودتر آن را گزارش دهید.

ایجاد 60 هزار هکتار فضای سبز جدید در استان تهران

علی کیان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با بیان اینکه تاکنون 60 هزار هکتار فضای سبز و جنگل کاری در سطح استان ایجاد شده است، گفت: در صورت تامین اعتبار و با همکاری دستگاه‌های وابسته به ویژه شهرداری ها در 10 سال آینده 60 هزار هکتاردیگر به سرانه فضای سبز استان افزوده می شود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه ستاد فضای سبز استان تهران و تاکید استاندار مقرر شد، سالانه 3 هزار هکتار توسط شهرداری تهران و منابع طبیعی و 3 هزار هکتار نیز توسط شهرداری های استان تهران، دهیاری ها، شهرک های صنعتی و صنایع بزرگ جنگل کاری انجام شود که در یک بازه زمانی 10 ساله 60 هزار هکتار جنگل کاری و فضای سبز در سطح استان ایجاد خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا