درمان اعتیاد و اوردوز با دستکاری ژنتیکی

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، تحقیقی جدید نشان می دهد احتمالا پیوند پوست کلید نخستین درمان اعتیاد به کوکائین و اور دوز از این ماده است.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه شیکاگو  سلول های پوستی را با کمک ژن درمانی تغییر داده و آن را به بدن موش های معتاد به کوکائین  پیوند زدند. این روش علاوه برآنکه از اور دوز کردن حیوانات جلوگیری کرد، همزمان تمایل آنها به مصرف این ماده مخدر را کاست.

محققان قبلا آنزیمی به نام butyrylcholinesterase(BChE) کشف کردند که مولکول های کوکائین را می شکند. اما وقتی این آنزیم به بدن موش ها تزریق شد، به سرعت ازبین رفت و نتوانست کاری برای حیوانات معتاد انجام دهد.

در مقابل تحقیقی به رهبری مینگ شو و شیائونیانگ و راه حلی تازه تر یافت. محققان با استفاده از سیستم اصلاح ژنتیک CRISPR  دی ان ای آنزیم مذکور را در کد ژنتیک سلول های پوستی وارد کردند و این سلول در بدن موش ها پیوند زده شد.

ژن های آنزیم، بقیه دی ان ای را دستکاری نکردند اما از آنجا که در سلول های حیوان قرار داشتند، به طور مداوم تکثیر شدند و در نتیجه مدت طولانی تری در بدن حیوان معتاد باقی ماندند.

موش هایی که سلول های مذکور در بدنشان تزریق شد، توانستند از اوردوز نجات یابند. محققان آزمایش های خود را زمانی آغاز کردند که موش ها سن کمی داشتند. اکنون آنها اعلام کرده اند حیوانات مذکور یک ساله و سلامت هستند.