راه‌اندازی آزمایشگاه اندازه‌گیری خواص جرمی

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،آزمایشگاه خواص جرمی پژوهشگاه فضایی ایران با استفاده از ظرفیت و توان علمی و فنی داخل کشور، در سال حمایت از کالای ایرانی، تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

این آزمایشگاه توانایی انجام آزمون‌های خواص جرم برای تجهیزات و سامانه‌های فضایی تا جرم یک تن و با دقت‌هایی مطابق با استاندارد سازمان فضایی اروپا را دارد.

آزمایشگاه خواص جرمی یکی از مهمترین آزمایشگاه‌ها در تمامی مراکز تجمیع، یکپارچه‌سازی و آزمون سامانه‌های فضایی دنیا است.

پروژه‌های فضایی به دلیل هزینه، حساسیت بالا و عدم دسترسی در حین پرواز، از الزامات خاصی در مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون برخوردار هستند. در تمامی مراحل انجام یک پروژه، بحث کنترل همواره مورد توجه طراح است.

زمانی می‌توان از یک محصول فضایی بهترین بهره‌برداری را داشت که کنترل وضعیت آن به راحتی و با دقت بسیار بالا امکان‌پذیر باشد. در کنترل وضعیت، خواص جرمی محصول نقش مهمی دارند. به همین دلیل، آزمایشگاه خواص جرمی به عنوان یکی از مهمترین آزمایشگاه‌ها در تمامی مراکز تجمیع، یکپارچه‌سازی و آزمون سامانه‌های فضایی دنیا وجود دارد.

افزون بر محصولات فضایی، در تمامی تجهیزات عمومی مهندسی، اندازه‌گیری همه یا تعدادی از خواص جرمی لازم و ضروری است.

خواص جرمی هر تجهیز یا قطعه شامل پارامترهای جرم، مرکز جرم، ممان اینرسی، بالانس استاتیکی و بالانس دینامیکی است.

دقت اندازه‌گیری خواص جرمی برای تجهیزات یا سامانه‌های فضایی در استانداردهای معتبر فضایی همانند استاندارد سازمان فضایی اروپا ECSS اشاره شده که در جدول زیر خلاصه شده است.

دقت اندازه‌گیری خواص جرمی طبق استاندارد ECSS-E-ST-۱۰-۰۳C

مرکز یکپارچه سازی و آزمون پژوهشگاه فضایی ایران یکی از زیرساخت‌های حیاتی در توسعه سامانه‌های فضایی است که فاز اول آن در این پژوهشگاه در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید و اکنون، فاز دوم آن در دست اجرا است.

این مرکز دارای چند آزمایشگاه از جمله اندازه‌گیری خواص جرمی، مودال، آکوستیک، خلاء حرارتی، هم‌راستایی، ارتعاشات و شوک، EMC/EMI، بارگذاری استاتیکی و کنترل وضعیت و یک کارگاه ساخت است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا