ساخت کود آلی جایگزین کودهای شیمیائی توسط پژوهشگر ایرانی

سینا پرس : الهام جعفرزاده دانشجوی دکتری تخصصی میکروبیولوژی در دانشگاه پونا کشور هندوستان( (university of pune چندین سال است که توجه خود را معطوف به کودهای مورد استفاده در کشاورزی کرده و هدف اصلی وی ، ساخت نوعی از کودهای مبتنی بر مواد آلی است که فاقد تاثیرات منفی کودهای شیمیائی باشند . وی  از سال  2009 در مقطع دکتری تخصصی دانشگاه پونا  در رشته میکروبیولوژی آغاز به تحصیل کرده و از پژوهشگران مرکز تحقیقاتی واسانتدادا شوگر اینستیتیو ( وی.اس.آی ) Vasantdada Sugar Institute به شمار می رود . گفتنی است که این پژوهشگر ایرانی در سال 2012 میلادی  به عنوان عضو فعال در جامعه متخصصان میکروبیولوژی هندوستان پذیرفته شده و به پاس پژوهش های ارزنده وی در این حوزه ،  عنوان فوق به صورت مادام العمر به وی اعطا گردید .

وی در رابطه با موضوع اصلی پژوهش خود می گوید : " من از سال 2009 میلادی در این موضوع شروع به فعالیت کردم که البته پژوهش های من مربوط به موضوع تحقیقاتی اینجانب در مقطع دکتری تخصصی با عنوان " حذف کود های شیمیایی فسفات و نیترات و استفاده صد در صد از کودهای آلی جامد و مایع برای تمامی انواع گیاهان جهت باروری خاک وگیاه  " است . در حقیقت هدف اصلی این طرح بازگشت تمامی عناصر معدنی و آلی از پس مانده های گیاهی به خاک با استفاده از میکروب ها و قارچ هایی  است که  به صورت طبیعی در گیاهان و خاک وجود دارند .

وی با انجام آزمایش های مختلف در آزمایشگاه های دانشگاه پونا ، موفق به تحقق بخش عمده ای از اهداف پژوهشی خود شده و در تاریخ 14 ژانویه 2013  نخستین مقاله وی در این رابطه  تحت عنوان : (Endophytic Nitrogen Fixing Bacteria from Sugarcan(Sacharum spp.) Genotypes Cultivated in India)  در کنفرانس میکروبیولوژی شهر سن دیو گو کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا پذیرفته و به عنوان یک طرح پژوهشی کاربردی ارائه و معرفی می شود .

این موضوع  با استقبال محافل علمی مرتبط با حوزه پژوهشی وی رو به رو شده و توجه بسیاری از مجامع تخصصی را به خود جلب کرده و  پس از ارائه این مقاله ،  دعوت نامه های زیادی برای ادامه تحقیقات  از سوی موسسات و کشورهای مختلف دنیا دریافت می کند .

الهام جعفر زاده سرانجام  در سال 2014 به هدف اصلی خودم که استفاده صد در صد از نیتروژن و فسفات آلی با استفاده از میکروب و قارچ در ساخت کودهای مبتنی بر مواد آلی بود ، رسیده و دومین مقاله خود را که  با موضوع استفاده صد درصد نیتروژن آلی در کود های کشاورزی  بود در مجله بین المللی

Annals of plant physiology vol 28 / No 1 June 2014/ Page 59-63 منتشر می کند .

همچنین سومین مقاله این پژوهشگر ایرانی با موضوع استفاده از میکروب ها در تهیه فسفات آلی برای گیاهان در سال 2014 در مجله بین المللی  Journal of microbial World.Vol 16(1-2) page No.1-9 منتشر شده و این طرح عملا از نظر علمی تائید می شود .

گفتنی است وی از  سال 2005 در مرکز تحقیقاتی Vasantdada Sugar Institute به عنوان دستیار پرفسور به تدریس و پژوهش اشتغال دارد .

این پژوهشگر موفق ایرانی در خصوص طرح خود که می تواند تاثیرات وسیعی در کشاورزی و محیط زیست داشته باشد ، گفت : " هدف اصلی من از سال 2009 تا کنون حذف کودهای شیمیایی از فعالیت های کشاورزی است  که ضرر و زیان فراوانی برای سلامتی انسان ها و طبیعت در بر دارند ، از سوی دیگر ، معمولا کشاورزان  هزینه های هنگفتی برای خرید این کودها پرداخت می کنند که این موضوع نیز به نوبه خود بر شرایط اقتصادی آن ها  تاثیر زیادی دارد . من بسیار خرسند هستم که نتیجه سال ها پژوهش و تحقیقات و آزمایش هایم به ثمر رسید و در اواخر سال گذشته میلادی موفق شدم کودهای آلی جامد و مایع صد در صد طبیعی را آماده عرضه به بازار کنم . این طرح به صورت رسمی  از سوی مسئولان دانشگاه پونا و موسسه تحقیقاتی Vasantdada Sugar Institute تائید شده است .

من این فن آوری را به کشور عزیزم ایران و خانواده خوب و مهربانم تقدیم میکنم و آرزوی قلبی من این است که ایران اولین تولید کننده و صادر کننده این محصولات برای خود و تمام دنیا باشد و جواب من به تمام دعوت نامه هایی که از کشورهای مختلف دریافت کردم  این است که : فناوری یک ایرانی باید از ایران به همه جاهای دنیا صادر شود نه از سایر کشور ها به ایران . "