مواد شوینده و پاک‌کننده خانگی، عامل چاقی کودکان

در این مطالعه، فلور روده 757 نوزاد برای ارزیابی تأثیر مواد ضدعفونی‌کننده، مواد شوینده و مواد پاک‌کننده خانگی دوستدار محیط زیست، مورد بررسی قرار گرفتند.  فلور روده (gut flora)، میکروارگانیسم‌هایی هستند که بطور طبیعی در مجاری گوارشی انسان وجود دارند.

نتایج به دست آمده نشان داد، استفاده مدام از مواد شوینده خانگی مانند پاک‌کننده‌های سطوح، ارتباط قوی با تغییر باکتری‌های روده دارند. این ارتباط در زمان تماس با شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های دوستدار محیط زیست مشاهده نشد.

آنیتا کوزیرسکی (Anita Kozyrskyj) نویسنده ارشد این مطالعه تأکید کرد: در تحقیقات خود دریافتیم، نوزادانی که در طول هفته در معرض مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده‌های خانگی قرار گرفته بودند، با سطوح بالاتر باکتری روده Lachnospiraceae در سن 4-3 ماهگی مواجه شدند.

کوزیرسکی افزود: این بدان معناست که شاخص توده بدنی (BMI) این کودکان در سن 3 سالگی بالاتر از کودکانی بود که در زمان نوزادی در معرض این مواد شوینده خانگی قرار نگرفته بودند.

درعین حال، نوزادانی که در معرض مواد شوینده دوستدار محیط زیست قرار گرفته بودند، در دوره کودکی کمتر دچار اضافه وزن و چاقی شدند.

محصولات پاک‌کننده و شوینده‌های ضدباکتری با تغییر دادن باکتری روده، خطر چاقی کودکان را افزایش می‌دهند؛ درحالیکه استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده دوستدار محیط زیست با عدم تغییر باکتری‌های روده، می‌تواند تاحدودی سلامت کلی فرد را تضمین کند.

پژوهشگران در ادامه تحقیقات خود قصد دارند محصولات شوینده و پاک‌کننده‌ها را براساس مواد تشکیل‌دهنده، طبقه‌بندی و تأثیرات آنها را مورد بررسی قرار دهند.

نتایج این مطالعه در مجله Canadian Medical Association منتشر شد.

منبع: skynews