روماتيسم مفصلي درمان مي‌شود

پژوهشگران به تازگي ترکیبات شیمیایی جدیدی شناسایی کردند که مي‌توانند آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) را درمان كنند. آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی مزمن است که سالانه 1.3 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از مشخصات این بیماری، سفت و متورم شدن مفاصل است و یک بیماری کاملا پیشرونده است. اين بيماري زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به سلول‌های خود حمله کند و التهاب در پوشش مفاصل منجر به از بین رفتن غضروف و مفاصل ‌شود. افرادی که دارای آرتریت روماتوئید هستند به تدریج تحرکشان را از دست می‌دهند و عملکرد مفاصلشان به تدریج کم شده و غیر قابل درمان مي‌شود.

پژوهشگران دانشگاه ایالتی مونتانا و همکاران آنها یافته‌های خود در مورد این ترکیبات شیمیایی را در مجله فارماکولوژی و اکسپریمنتال تراپتیس ( JPET ) منتشر كردند. این مجله یک مجله علمی بسیار پیشرفته است که همه جنبه‌های فارماکولوژی را پوشش می‌دهد و اثرات داروها بر سیستم‌های بیولوژیکی و بالعکس را بررسی می‌کند.

مارک کوین نویسنده مقاله و استاد دپارتمان دانشکده میکروبیولوژی و ایمولوژی در این باره می‌گوید: «این ژورنال یکی از معتبرترین ژورنال‌هایی است که روش‌های درمانی جدیدی را که در حال توسعه هستند معرفی می‌کند.»

کوین در رابطه با این تحقیق می‌گوید: «انواع جدیدی از داروها برای درمان بیماری‌ها شناسایی شده‌اند که داروهای بیولوژیکی یا بیولوژیک نامیده می‌شوند. این داروها با کمک مهندسی ژنتیک یا آنتی بادی‌هایی که به عنوان مواد فعال در سیستم ایمنی هستند ساخته می‌شوند. زمانیکه این داروها برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می‌شوند، سیگنال‌هایی را آزاد می‌کنند که فرآیندهای التهابی را تحریک می‌کند. دو نوع از این داروها ENBREL و HUMIRA هستند. داروهای بیولوژیکی اگرچه گران هستند ، با این حال برخی افراد به آنها پاسخ نمی‌دهند. برخی افراد هم در ابتدا پاسخ می‌دهند اما نه برای همیشه.» همچنین او اضافه می‌کند: «ما واقعا نیاز داریم تا انواع جدید و متفاوتی از داروها را تولید کنیم. این داروها می‌توانند با سایر داروهای موجود ترکیب شوند یا جایگزین داروهایی شوند که مورد استفاده افراد قرار نمی‌گیرند». او می‌گوید: «پژوهشگران در آزمايشگاه‌هاي خودشان ترکیب شیمیایی جدیدي را شناسایی کرده‌اند که در مطالعات پیشین IQ1S نامیده مي‌شد. سپس آنها تمام مطالعات جدید را جمع آوری کردند تا بدانند این ترکیبات مولکولی کوچک چگونه با آرتریت روماتوئید مقابله می‌کنند. پس از نتیجه‌گیری آنها یافته‌های خودشان را در مجله JPET منتشر کردند». در مجله JPET نوشته شده است:«IQ1S به طور قابل ملاحظه‌اي شدت افزایش کلاژن ( پروتئینی که در استخوان‌ها، غضروف و بافت‌های پیوندی یافت می‌شود) آتریت را کاهش می‌دهد . این پروتئین نمونه‌ای از آرتریت روماتوئید است و در نتیجه با کاهش شدت عملکرد این پروتئین تخریب غضروف و استخوان‌ها مهار می‌شود». کوین در این باره می‌گوید: «این ترکیب شیمیایی به منظور هدف قرار دادن آنزیم‌های پروتئینی که سیگنال فعالیت‌های تخریبی و التهابی را آزاد می‌کنند استفاده می‌شود. برای این که IQ1S با مهار عملکرد آنزیم‌های پروتئینی التهاب مفاصل و سلول‌های غدد لنفاوی را سرکوب می‌کند».

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا