تبدیل کارت یارانه به کالا از ایده تا اجرا

قرار است برای ۱۰ میلیون نفر یا هشت دهک از افراد جامعه کالا کارت به‌ صورت کوپن الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی صادر شود. هنوز درخصوص مبلغ این کارت رقم ۱۰۰ هزار تومان مطرح است.

انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از تامین کالاهای اساسی در قالب وجه نقد یا کوپن الکترونیک خبر داد و گفت: برنامه اول ما "تامین کالاهای اساسی" است که یا مبلغ آن به کارت‌های خود افراد واریز می‌شود یا در قالب کوپن الکترونیک ارایه می‌شود.

وی اعلام کرد: طرح اعطای کوپن الکترونیکی در حد یک ایده است که هنوز نهایی نشده اما وزارت رفاه برای حمایت از خانوارهای ایرانی و تمامی دهک‌های درآمدی در شرایط فعلی اقتصاد، تدابیری را پیش‌بینی کرده است.

چندی پیش احمد میدری، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از توزیع کوپن الکترونیکی برای خرید کالاهای اساسی خبر داد و اعلام کرد: طرحی از سوی وزارت رفاه به دفتر معاون اول رییس جمهوری ارسال شده که به ‌موجب آن وزارت کار درنظر دارد، با اعطای کوپن الکترونیکی یا کالا کارت از رسیدن کالاهای اساسی به دست مصرف کننده نهایی اطمینان حاصل کند تا از این طریق، توزیع یارانه ارزی بهینه‌تر شود.

به گفته وی، تخصیص کوپن الکترونیکی در حد یک پیشنهاد از سوی این وزارتخانه در دولت بوده که هنوز نهایی و قطعی نشده است. با توجه به اینکه اجرای آن به تصویب دولت نرسیده هنوز جزییات طرح کوپن الکترونیکی مشخص نیست اما به چند روش می‌توان این طرح را عملی کرد. هم اکنون زیرساخت‌های اجرای طرح کوپن الکترونیکی در وزارت کار آماده شده و این وزارتخانه منتظر تصویب طرح در دولت است.

معاون رفاه وزارت کار افزود: مقرر شده است تا کارت یارانه افراد به کالا کارت تبدیل شود و افراد با مراجعه به فروشگاه‌های مورد نظر و کشیدن کارت یارانه، سهمیه کالاهای اساسی خود را که شامل مرغ و گوشت، برنج و روغن و لبنیات است، از فروشگاه دریافت کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردها قرار است برای ۱۰ میلیون نفر کالا کارت صادر و سالی چند نوبت شارژ شود، اظهار کرد: در این طرح، کالا کارت به‌ صورت الکترونیکی به مردم ارایه می‌شود تا افراد هیچ دسترسی به پول نقدی نداشته باشند. این کارت‌ها تضمین رسیدن کالاهای اساسی وارداتی با یارانه ارزی به دست مصرف‌کنندگان نهایی است.

تامین نیازهای اساسی از طریق کوپن الکترونیکی

نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص کوپن الکترونیکی گفت: اقلام مورد نیاز و مایحتاج مردم اعم از روغن، برنج، گوشت، نان، قند و شکر باید کوپنی شوند تا با ارزان‌ترین قیمت و آسان‌ترین روش به دست مردم برسد.

وی با بیان اینکه احتمال وجود فساد و رانت در این روش وجود دارد اما درصد آن کم است، افزود: اقشار مختلف به‌ویژه قشر آسیب‌پذیر جامعه و مستضعف می‌توانند از طریق کوپن الکترونیکی نیازهای اساسی خود را تامین کنند.

قاضی‌پور با تاکید بر اینکه با کوپن الکترونیکی برای تامین ارزاق عمومی موفق هستیم، گفت: پول یارانه ناچیز بوده و فقط می‌توان یک قلم از چند دهک نام برده شده را خریداری کرد.

وی بیان کرد: مبلغ یارانه با کوپن الکترونیکی 2 مبحث جدا بوده و پیگیر آن هستیم که مبلغی جدای از یارانه به صورت ماهانه به حساب سرپرست خانوارها به جز خانواده‌های بدسرپرست که باید مدیریت شوند، واریز شود.

کوپن الکترونیکی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند

عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کوپن الکترونیکی ۱۰۰ هزار تومانی که از سوی دولت در دست بررسی است، اظهار کرد: هنوز مصوبه‌ای در این رابطه نداریم و فقط در حد پیشنهاد است. ضمن اینکه رقم این کوپن هنوز مشخص نشده است.

وی در رابطه با اعطای کوپن الکترونیکی به مردم گفت: این طرح درصورتی موفق خواهد بود که کالاهای اساسی با قیمت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در فروشگاه های زنجیره‌ای و تعاونی ها قرار گیرد و مردم بتوانند با کارتی که در اختیار آنها می‌گذاریم براساس اولویت های خود خرید کنند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس ادامه داد: هدف از طرح اینگونه مسایل این است که به جای تزریق پول، به مردم کالا داده شود تا فرایند عرضه و تقاضا موازنه شود. اگر نیاز مردم درخصوص کالاهای اساسی تامین شود، با کاهش تقاضای مردم قطعا شاهد کاهش قیمت کالاهای اساسی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه یک مساله مهم بحث تغذیه مردم است، گفت: مواقعی که وضعیت اقتصادی برهم می خورد، مردم از سفره می زنند و چه بسا هزینه های غیرضرور انجام دهند اما درخصوص تغذیه کم بگذارند. تغذیه در سلامت و آینده فرزندان موثر است و اگر ما بتوانیم به جای کمک نقدی کالا تامین کنیم، تغذیه را تضمین کرده ایم؛ چراکه این احتمال وجود دارد که مردم یارانه نقدی را به مصارف دیگر برسانند و از سفره خود کم بگذارند.

مصری با اشاره به اینکه در این طرح امکان رانت وجود ندارد، گفت: احتمالا این طرح در کارت یارانه مردم لحاظ  می شود و سال هاست که ما این کارت و بانک اطلاعات ایرانیان را امتحان کرده‌ایم و می دانیم که این بانک اطلاعات، کامل است. در این چند سال صحت این اطلاعات مشخص شده و بنابراین امکان تعلق‌گیری رانت به برخی افراد وجود ندارد.

نماینده مردم کرمانشاه خاطرنشان کرد: این کوپن الکترونیکی هیچ مشکلی برای بازار ارز ایجاد نمی کند. البته ممکن است عده‌ای اندک کارت  را ارایه داده و به جای آن پول دریافت کنند اما احتمالا درصد چنین افرادی بسیار پایین خواهد بود؛ چراکه همه مردم نیاز به کالاهای اساسی دارند و خریداری آن‌ها به قیمت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به نفعشان خواهد بود.

وی تصریح کرد: هنوز مشخص نیست این طرح به اجرا درآید؛ چراکه چند و چون آن هنوز مشخص نیست اما احتمال اجرایی شدن این طرح زیاد است. به هر حال مردم در شرایط دشواری قرار دارند و شرایط ایجاب می کند برنامه ای در این رابطه اتخاذ شود.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا