نسل جدید سیستم هوا گرمکن های خورشیدی ساخته شد

به گزارش سیناپرس ، حسین قدمیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طراحی و ساخت این سیستم در قالب یک پروژه تحقیقاتی سه سال زمان برد تا به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: سیستم های گرمایشی خورشیدی که تا پیش از این ساخته شد دارای وزن سنگین و بیشتر فلزی بودند اما این سیستم با استفاده از مواد سبک و پلیمری ساخته شده است.
مجری این پروژه اظهار داشت: میزان ورودی و خروجی هوا و گرمایش این سیستم حدود 9 تا 13 درصد نسبت به سیستم های قبلی افزایش دارد.
قدمیان با بیان اینکه از زمان ساخت نخستین سیستم های گرمایشی خورشیدی 30 سال می گذرد، افزود: سیستم طراحی و ساخته شده پژوهشگاه مواد و انرژی ایران ، کاربردهای متفاوت تر از انواع قبلی خود دارد.
وی گفت: سیستم جدید به عنوان یک جاذب انرژی خورشیدی ، هوا را گرم می کند و هوای گرم شده وارد شبکه تهویه مطبوع ساختمان می شود.
دانشیار پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی افزود: این سیستم پس از ایجاد گرمایش خورشیدی با کمک یک فن ، انرژی را به داخل ساختمان انتقال می دهد .
قدمیان اظهار داشت: استفاده از اختراع جدید پژوهشگاه مواد و انرژی ایران برای مناطق سردسیر مانند نوار شمال غربی و شرقی کشور نظیر استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و خراسان شمالی موثر است.
وی افزود: این نسل جدید هوا گرم کن خورشیدی اختلاف دمایی که می تواند ایجاد کند تا حدود 17 درجه سانتی گراد است.
مجری پروژه گفت: یکی از نوآوری های این محصول مدل سازی و شبیه سازی دینامیک این سیستم ها بوده که شرایط تطبیق کارکرد سیستم را بر اساس تغییرات تابش خورشیدی و دمای محیط میسر می کند.
وی اضافه کرد: این پروژه تحقیقاتی پس از طراحی نرم افزار و شبیه سازی به مرحله ساخت رسید ونمونه اولیه سه ماه مورد آزمایش قرار گرفت.
قدمیان با اشاره به اینکه نمونه اصلی ثبت اختراع شده و از طرف سازمان پژوهش های علمی و صنعتی کشور تاییدیه دریافت کرده است ، گفت: این محصول به مرحله تجاری سازی رسیده و آماده ثبت سفارش است.
وی افزود: کاربرد این محصول برای ساختمان ها بطور عام، و برخی ساختمان های خاص نظیر هتل ها، بیمارستان ها، ورزشگاه ها و ساختمان های تجاری است و امکان نصب آن در نمای ساختمان وجود دارد.
قدمیان ادامه داد: بطور دقیق و علمی می توان گفت که این محصول با ویژگی های اعلام شده مشابه داخلی و خارجی ندارد.
وی اظهار داشت که وزن کم ، تغییر هندسی و ظاهری و افزایش تولید گرمایش از ویژگی های خاص این سیستم است.
پژوهشگاه مواد و انرژی دارای 4 پژوهشکده انرژی، سرامیک، نیمه هادی ها، فناوری نانو و مواد پیشرفته است.
تاکنون 600 پروژه بزرگ و کوچک تحقیقاتی در زمینه مواد و انرژی در پژوهشگاه مواد و انرژی به سرانجام رسیده است.
این پژوهشگاه در مشکین دشت فردیس البرز مستقر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا