هدف از حیات چیست؟

هدف از حیات چیست؟ این سوالی است که هنوز دانشمندان موفق به یافتن پاسخ دقیقی برای آن نشده‌اند.تیری در این مقاله عنوان می‌کند: تلاش برای شناخت طبیعت، توضیح اصول، قواعد و مکانیسم‌های حیات، اصول وجود یک دانشمند را تشکیل می‌دهند.

دانشمندان با بررسی نمونه‌های سالم مغز انسان با استفاده از روش‌هایی مانند تصویربرداری مغزی و الکتروآنسفالوگرافی (EEG)، شاهد وسواس بی‌نظیر مغز تمامی افراد در استخراج معانی هر چیز، بدون در نظر گرفتن وضعیت، سطح تحصیلات و موقعیت مکانی آنها بودند.

زبان

زمانی که کلمه‌ای را به فردی نشان می‌دهید و او قادر به خواندن آن کلمه است، یعنی او توانسته است تا معنی آن را درک کند. درحقیقت، مغز علاوه بر درک معنی کلمه، می‌تواند تمام معانی مرتبط با آن کلمه که فرد به نوعی با آنها در ارتباط بوده است را نیز بازیابی کند.

افراد دو/ چند زبانه هم دارای قدرت خاص درک کلمات به زبان‌های مختلف هستند. افرادی که به بیش از یک زبان تسلط دارند، به صورت خودکار می‌توانند معنای کلمه یا جمله را به زبان مادری خود ترجمه کنند. این ترجمه همزمان به زبان مادری هم به صورت ارادی و هم غیرارادی و بدون قصد توسط مغز انجام می‌شود.

درعین حال، حتی مغز از این توانایی برخوردار است که در زمان مشاهده یک تصویر انتزاعی، کلمات و معنای مرتبطی را پیدا کند که به نوعی، تصویر مورد نظر را تفسیر می‌کند. این بدان معناست که مغز انسان از این توانایی برخوردار است که با مشاهده یک تصویر، شنیدن یک صدا یا حتی حس کردن بو، معنی آن را درک کند.

این درک معانی به طور خودکار و ناخودآگاه توسط مغز انجام می‌شود. یکی از دلایل این مسأله، تجربیات زیادی است که از دنیای پیرامون خود کسب کرده‌ایم و مغز با توجه به الگوهای مشابه، قادر به درک معانی مختلف (تصاویر، صداها و بوها است).

فراتر از کلمات

اما آنچه محرک انسان برای درک معانی مختلف است، تنها محدود به زبان نیست و به نظر می‌رسد، شناخت جهان پیرامون با کمک جنبه‌های مختلف امکانپذیر می‌شود.

هدف حیات در نهایت می‌تواند دستیابی به درک کاملی از هستی باشد. شاید این نظریه با دیدگاه‌های نظری در فیزیک کوانتومی و اخترفیزیک و دیدگاه‌هایی مشابه "جان آرچیبالد ویلر" سازگار باشد که معتقد بود، اطلاعات، جوهر وجود است. اطلاعات – اتم‌ها، مولکول‌ها، سلول‌ها، موجودات، جوامع – همواره در جستجوی معانی در آینه یا همان بازتاب خود هستند.