علم در 30 شهریورماه

  • روز جهانی آلزایمر

امروز ۲۱ سپتامبر مصادف با ۳۰ شهریور روز جهانی آلزایمر نامیده شده است. به منظور تجلیل از زحمات چندین ساله Alois Alzheimer، روانپزشک آلمانی در ارائه تعریف علمی از این بیماری و همچنین بالا بردن آگاهی عمومی و حمایت از بیماران مبتلا به فراموشی، هر ساله برنامه های مختلف علمی و فرهنگی در ۷۲ کشور جهان برگزار می شود. بر این اساس هزینه رویارویی با این بزرگترین چالش سلامت عمومی کشورها، از ارزش کمپانی های بزرگی مانند گوگل، اپل و شرکت نفتی اکسان نیز فراتر خواهد رفت.
هزینه های آلزایمر چالش های بی شماری را به طور مستقیم بر نظام های سلامت و اجتماعی تحمیل می کند و غیرمستقیم بر درآمد ملی کشورها تأثیر می گذارد؛ چراکه مبتلایان به دلیل بیماری و خانواده های آنان به دلیل مراقبت از آنان مجبور به ترک شغل خود و حضور در اجتماع می شوند.
گزارشی در خصوص هزینه های آلزایمر در کشور انگلیس نشان می دهد که ۸۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۲ میلادی در انگلیس به آلزایمر مبتلا بودند که حدود ۱۸ درصد کل بودجه سلامت این کشور تنها صرف این بیماران می شود.آلزایمر درمان قطعی ندارد و تحقیقات نشان می دهند که تنها می توان با تمهیداتی از بروز این بیماری پیشگیری کرد و از شتاب ان کاست؛ نبود روش های درمانی برای آلزایمر اهمیت پیشگیری از بروز و لزوم توجه بیش از پیش به این مقوله را نمایان تر می کند.

  • روز جهاني صلح

روز جهانی صلح همه‌ساله در ۲۱ سپتامبر برپا می‌شود. این روز به صلح اختصاص دارد، به طور ویژه به نبود جنگ و خشونت می‌پردازد، و ممکن است گاهی منجر به به یک آتش‌بس موقت در مناطق جنگی برای دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه شود. این روز اولین بار در سال ۱۹۸۲ برپا شد، و از آن زمان توسط بسیاری کشورها، گروه‌های سیاسی، گروه‌های نظامی و افراد مختلف ادامه یافته‌است.

  • روز گفت و گوی تمدن‌ها

30شهریور ماه هر سال در تقویم رسمی ایران به نام روز گفت و گوی تمدن‌ها نامگذاری شده است.ارتباط تمدن‌ها و فرهنگ میان نسل‌های مختلف در غنی‌سازی فکر، تمدن و فرهنگ انسان‌ها سهیم بوده است. گفت و گوی میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در نزدیک ساختن ملت‌ها و دولت‌ها و از بین بردن موانع ارتباط آنها با یکدیگر نقش بسزایی دارد.

  • تولد فریدون مشیری

فریدون مشیری متولد ۳۰ شهریور ۱۳۰۵بود .او از شاعران معاصر کشورمان بود. او سرودن شعر را تقریبا از سنین نوجوانی ( ۱۵ سالگی ) شروع کرده است. اولین مجموعه شعرش را در سن ۲۸ سالگی با نام تشنه توفان به چاپ رساند.نکته جالب در مورد این مجموعه شعر این است که این مجموعه با مقدمه استاد شهریار به چاپ رسیده است. در سال ۱۳۳۳ با خانم اقبال اخوان ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دو فرزند به نام های بابک مشیری و بهار مشیری است. فریدون مشیری پس از سال ها تحمل رنج بیماری در بامداد روز جمعه سوم آبان ماه ۱۳۷۹ در سن هفتاد و چهار سالگی درگذشت.

  • درگذشت احمد عطایی زاده

احمد عطایی متولد  ۱۲۹۸ در تهرانبود . وی از پیشگامان صنعت نشر در ایران و مؤسس انتشارات عطایی بود.- عطایی ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ در تهران درگذشت.

  • درگذشت گرمان ستپانوویچ تیتوف

گرمان ستپانوویچ تیتوف متولد ۱۹ شهریور ۱۳۱۴ در آلتایی بود. وی کیهان‌نورد روسی، دومین فضانورد روسیه و جهان است. گرمان تیتوف جوان‌ترین فضانورد تاریخ و نخستین فضانوردی بود که سفر فضایی‌اش با فضاپیمای وستوک –۲ به مدت یک شبانه روز به طول انجامید. وی به عنوان فضانورد ذخیره در کنار یوری گاگارین انتخاب شده بود.وی  ۳۰ شهریور ۱۳۷۹ در مسکو درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا