گذر از اقتصاد نفتی با اتکا به کسب و کارهای فناورانه

صادرات 450 میلیون دلاری شرکت های دانش بنیان در سال گذشته نشان می دهد که این بخش به عنوان موتور محرکه توسعه کشور در سال های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده است.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در این خصوص نیروی انسانی را موتور محرک فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان توصیف کرد و گفت: آنچه که موجب می‌شود نخبه در جامعه متولد شده و جامعه را به رشد و بالندگی برساند، مساعدسازی محیط کسب و کار و نوآوری است؛ چراکه کارآفرینی توسط نیروی انسانی خلاق به ایجاد ارزش افزوده و اشتغال منجر می‌شود.

وی به فعالیت برخی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌هایی اشاره کرد که با امکانات اندک به درآمدهای میلیاردی رسیده‌اند، خاطر نشان کرد: این شرکت‌ها الگوی موفق کسب و کارهای فناورانه هستند و خوشبختانه با نقش‌آفرینی بیش از 3700 شرکت دانش‌بنیان و درآمد 60 هزار میلیاردی، نقش دانش و فناوری و اهمیت نیروی انسانی خلاق بیش از گذشته در زندگی مردم پررنگ شده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان اینکه کارخانه‌های نوآوری، شتابدهنده‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بخشی از مفاهیم جدید است که ورودشان به عرصه اقتصاد کشور، موجب تحول این عرصه خواهد شد، اظهار کرد: ما به دنبال پیاده‌سازی الگوی شهرهای فناورانه هستیم که در آنها زمینه ایجاد اشتغال برای جامعه تحصیلکرده کشور فراهم شود.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از چالش‌های فراروی تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و شکوفایی توانمندی نیروی انسانی خلاق با ایجاد محیط مساعد کسب و کار و زیرساخت‌های لازم برطرف خواهد شد.

کارآفرینی به زودی قدرت نخست اقتصاد ایران می‌شود

وی همچنین چندی پیش در سی‌وپنجمین کنفرانس جهانی پارک‌های علم وفناوری که در هتل عباسی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: بیش از 100 سال است که اقتصاد مبتنی بر نفت بر ایران حاکم است اما طی چهار سال گذشته روی بحث جدیدی با عنوان اقتصاد دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری شده است و به زودی بحث جدید کارآفرینی قدرت نخست اقتصاد ایران خواهد بود.

 وی با بیان اینکه 4.5 میلیون دانشجو و 49 میلیون کاربر اینترنتی در کشور داریم، افزود: ضریب نفوذ تلفن همراه زیاد است و ما نیروی انسانی خوبی داریم و می‌دانیم اکوسیستم باعث نوآوری می‌شود، در اقتصاد نفتی همیشه فکر می‌کنیم که پول باعث پیشرفت است، اما باید اکوسیستمی وارد ایران شود که نه تنها بخشی از آن بلکه تمام اکوسیستم، پارک علم و فناوری باشد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با بیان اینکه بزرگترین استارتاپ خاورمیانه را داریم، اضافه کرد: در تعداد مقالات نانوتکنولوژی رتبه چهارم دنیا را داریم و سال گذشته حدود 300 میلیون دلار فروش شرکت‌های نانوتکنولوژی کشور بوده است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد آینده ایران قطعا این شرکت‌ها هستند، اضافه کرد: نباید فراموش کرد که سیستم آموزشی در حال تغییر است. این که بگوییم مقاطع آموزشی مستقلی داریم، در آینده این مفاهیم از بین می‌رود. در حال حاضر آموزش تا مرگ مد نظر است.

ستاری با اشاره به شهرهای نوآور و هوشمند، گفت: کل شهر، یک پارک علم و فناوری است که هر روز برای زندگی بهتر آموزش می‌دهد و این آموزش زمانی اتفاق می‌افتد که دیدمان را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه بستر شهرهای ما پارک علم و فناوری است، اضافه کرد: شهرها را به عنوان زیرساخت توسعه آموزش و اقتصاد محور قرار می‌دهیم و باید به موقع عمل کنیم، البته امیدوارم چهره اقتصاد شهرهای بزرگ مثل اصفهان را عوض کنیم. ما در حوزه نیروی انسانی رتبه دوم و سوم دنیا را داریم و به این دلیل است که محیط کسب‌وکار و اقبال عمومی سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی است.

اجرای مهندسی معکوس برای حل مشکلات کشور

مجید کیانپور، یک عضو کمیسیون عمران مجلس نیز بر اجرای مهندسی معکوس برای حل مشکلات کشور تاکید کرد و گفت: وقتی توانایی تکنولوژی‌های‌ های‌تک را داریم قطعا می‌توانیم توانایی تولید محصولات دیگر را هم داشته باشیم.

این نماینده مجلس افزود: باید با خودباوری و با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال این باشیم که کشورهای دیگر چگونه توانستند به تکنولوژی دست یافتند.

کیانپور خاطرنشان کرد: کشورهایی که محصولات‌شان را برای ما صادر می‌کنند از مهندسی معکوس استفاده کردند ما نیز می‌توانیم با اتکا به دانش علمی خود موقعیت خوبی را برای اقتصاد کشور ایجاد کنیم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: اعتقاد دارم تحریم‌ها می‌توانند بهترین فرصت را برای پویایی اقتصاد ایران ایجاد کنند. هرچند اکنون محدودیت‌هایی ایجاد شده است اما می‌توان نوآوری‌ها و ظرفیت‌های خوبی داشته باشیم و چشم امیدمان را از خارجی‌ها ببندیم.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا