پهپادها، قاتلانی مرگبار، ارزان و در دسترس

طی سال‌های اخیر، فناوری پهپادها به خصوص پهپادهای تجاری با پیشرفت‌های قابل توجهی مواجه شده است: پرواز خودمختار (بدون نیاز به اپراتور)، تقویت سیستم‌های ارتباطی، حمل محموله‌های سنگین‌تر، و البته امکان تهیه آنها با قیمت‌هایی کمتر از 800 دلار.

شکل مدرن اقدامات تروریستی

با توسعه فناوری پهپاد، اشکال استفاده از این وسیله پرنده نیز تغییر کرده است. پیش از این از پهپادها در حملات هوایی در مناطق درگیر جنگ (افغانستان، عراق یا سوریه) استفاده می‌شد؛ اما اکنون این وسیله به ابزاری برای اقدامات تروریستی تبدیل شده است.

انواع و کاربردهای پهپادها

سال 2015 در گزارشی از یک سازمان اطلاعاتی دولتی آمریکا منتشر شد که نشان می‌داد، چگونه یک پهپاد فانتوم (Phantom drone) به راحتی در محوطه بیرونی کاخ سفید به پرواز درآمده بود، درحالیکه رادار کاخ سفید تنها برای شناسایی تهدیدهای بزرگتر مانند هواپیما یا موشک تنظیم شده است.

(پهپاد MQ-9)

پهپادها انواع مختلفی دارند. بسیاری از پهپادهای نظامی کاملا شبیه هواپیماها هستند؛ به عنوان مثال، طول بال پهپاد MQ-9 که توسط نیروی هوایی آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد، 20 متر است.

نمونه‌های کوچکتر ابعادی به اندازه کف دست دارند. هرکدام از پهپادها دارای درجاتی از خودمختاری هستند. مثلا، پهپادهای نظامی به صورت خودمختار پرواز می کنند، اما نمی‌توانند از سلاح‌های خود برای شلیک به سمت هدف (بدون فرمان اپراتور) استفاده کنند.

چگونه با پهپادهای مهاجم مقابله کنیم؟

پهپادهای تجاری از انواع کوچک تا بزرگ، چالش پیش روی نیروهای امنیتی محسوب می‌شوند. یکی از روش‌های مقابله با پهپادهای مهاجم، مسدود کردن سیگنال رادیویی مورد استفاده برای کنترل پهپاد به خصوص در فرکانس‌های 2.4 گیگاهرتز یا 5.8 گیگاهرتز است. روش دیگر، مسدود کردن سیگنال GPS است که پهپاد برای یافتن مسیر بازگشت نزد اپراتور مورد استفاده قرار می‌دهد.

پهپادهای مدرن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که درصورت از دست دادن سیگنال، به صورت خودکار فرود می‌آیند و درصورتی که پهپاد حامل بمب باشد، می‌تواند خطرات زیادی به دنبال داشته باشد

البته این روش‌ها با معایبی نیز همراه هستند: مسدود کردن سیگنال‌ها باعث از کار افتادن سایر دستگاه‌هایی می‌شود که از سیگنال مشابه استفاده می‌کنند. در عین حال، پهپادهای مدرن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که درصورت از دست دادن سیگنال، به صورت خودکار فرود می‌آیند و درصورتی که پهپاد حامل بمب باشد، می‌تواند خطرات زیادی به دنبال داشته باشد.  

روش دیگر، شلیک به سمت با پهپادهای مهاجم (درست مشابه شلیک به سمت پهپادهای عامل ترور نافرجام رئیس جمهور ونزوئلا) است؛ اما اگر پهپاد حامل بمب باشد، خطر انفجار در هوا و آسیب دیدن مردم وجود دارد.

اما شاید بهترین گزینه برای مقابله با پهپادهای مهاجم، پهپاد شکارچی (Drone Hunter) باشد. این دسته از پهپادها می‌توانند پهپادهای مهاجم را رهگیری کرده و در فاصله و منطقه ایمن، آنها را مورد هدف قرار دهند.

مترجم: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا