خطای انسانی ، عامل انفجار راکت ماهواره بر روسیه

گزارش کمیسیون ویژه ای که جهت بررسی دلیل شکست عمیلات راکت ماهواره بر پروتون – ام Proton-M که به تازگی به مدار زمین پرتاب شده بود ، تکمیل و آماده ارائه است  . لازم به توضیح است که در ساعت 8 و 47 دقیقه صبح روز شنبه شانزده می برابر با بیست و ششم اردیبهشت ماه یک راکت ماهواره بر پروتون – ام Proton-M که به شتاب دهنده بریز – ام Briz-M acceleration مجهز بود ، با هدف حمل ماهواره Mexica’s Mexsat-1 به مدار زمین ، از پایگاه فضائی بایکونور در قزاقستان به ماموریت اعزام شد .

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ،  ، پیش بینی می شد شتاب دهنده بریز – ام و ماهواره Mexica’s Mexsat-1  در ساعت 8 و 57 دقیقه به وقت مسکو ، از راکت پروتون جدا شده و به سمت محل مورد نظر در مدار زمین حرکت کنند ، ولی درست یک دقیقه پیش از انجام این عملیات ، شرایط اضطراری رخ داده و این موضوع به دلیل اختلال در عملکرد راکت پروتون و عدم جدا شدن بخش مرحله سوم این راکت در ارتفاع 161 کیلومتری از سطح زمین بود که سبب بالا رفتن حرارت و انفجار این راکت بر فراز دریاچه بایکال در شرق سیبری شد .

بر اساس اظهارات سخنگوی این کمیسیون : " گزارش تیم تحقیقات آماده بوده و تا تاریخ جمعه  29 می ( 8 خرداد ) به طور رسمی اعلام خواهد شد . "

این تیم تحقیقاتی که در مرکز خورونیچف Khrunichev Centre که عملیات  تولید راکت های پروتون در آن انجام می شود ، مطالعات گسترده ای انجام داده اند ، موارد متعددی از تخلفات و نواقص را در عملیات اخیر شکست خورده پرتاب راکت پروتون کشف کرده اند . بر اساس این گزارش ، خطای انسانی ، اصلی ترین دلیل شکست عملیات فوق بوده و در این موضوع هیچ گونه تردیدی وجود ندارد . سخنگوی این تیم تحقیقاتی از افشای نام فرد یا افراد احتمالی که موجب شکست عملیات شده اند ، خود داری کرده و اعلام کرد نام این افراد در گزارشی محرمانه به دولت روسیه اعلام خواهد شد .

در پی شکست این عملیات ماهواره متعلق به کشور مکزیک و شتاب دهنده راکت هر دو به سمت زمین سقوط کرده و ذوب شده اند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا