چرا آهن‌ربا آهن را جذب می‌کند؟

برخی از مواد در دنیای اطراف ما مغناطیسی هستند و مواد دیگر را به خود جذب می‌کنند. ازجمله مشهورترین این مواد می‌توان به آهن‌رباها که هر شیء آهنی را به خود جذب می‌کنند، اشاره کرد. ممکن است برای بسیاری از افراد، این سؤال مطرح شود که چگونه فرایند جذب آهن به آهن‌ربا رخ می‌دهد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت پژوهش‌ها نشان می‌دهند که حرکت الکترون‌های درون اتم باعث می‌شود تا برخی مواد، خاصیت مغناطیسی داشته باشند.

در آهن‌رباهای الکترونیکی؛ هنگامی‌که الکترون‌ها از طریق سیم حرکت می‌کنند، جریان حاصل از آن‌یک میدان مغناطیسی تولید می‌کند. به‌موازات این رویداد، الکترون‌ها در داخل اتم نیز حرکت کرده و در هسته مرکزی‌اتم را در مدار قرارگرفته و چرخش محور خود را ایجاد می‌کنند. در اکثر اتم‌ها اثر مغناطیسی ضعیفی وجود دارد؛ اما در برخی اتم‌ها مانند اتم آهن، نوعی نیرو درون اتمی وجود دارد که چرخش الکترون‌ها از اتم‌های همسایه را ایجاد می‌کند. در اثر این عمل، میدان مغناطیسی این اتم‌ها با میدان مغناطیسی اتم‌های دیگر ترکیب‌شده و باعث می‌شود میدان مغناطیسی تولیدشده از اتم‌ها فراتر رفته و گسترش پیدا کند.

آهنربا یک‌قطب شمال در یک انتها و یک‌قطب جنوب در انتهای دیگر خود دارد که هر شیء آهنی را به خود جذب می‌کند اما اگر قطب شمال یک آهنربا با قطب جنوب آهنربای دیگر در یک راستا قرار گیرد به آن می‌چسبد درحالی‌که اگر قطب شمال یک آهن‌ربا در راستای قطب شمال آهن‌ربای دیگر قرار گیرد، آن را دفع می‌کند.

در آهنرباها اکثر یا تمام دامنه‌های مغناطیسی در یک‌جهت قرار دارند و به‌جای این‌که یکدیگر را خنثی کنند، در میدان‌های مغناطیسی میکروسکوپی ادغام می‌شوند و یک میدان مغناطیسی بزرگ‌تر ایجاد می‌کنند. میدان مغناطیسی هر دامنه از قطب شمال آن دامنه تا قطب جنوب دامنه‌ بالایی‌ آن امتداد پیدا می‌کند. اگر یک آهنربا را از وسط به دونیم تقسیم کرده و در نظر بگیریم، به ما دو آهنربای دارای قطب شمال و جنوب داده و نشان می‌دهد خطوط میدان مغناطیسی از قطب شمال یک آهنربا خارج و وارد قطب جنوب دیگری می‌شود و یک آهنربای بزرگ‌تر ایجاد می‌کند.