برندگان ایگ نوبل امسال معرفی شدند

در این مراسم به معرفی پژوهش‌هایی که شاید به‌هیچ‌عنوان به ذهن شما خطور نکند که گروهی از پژوهشگران زمان و انرژی خود را برای بررسی آن گذاشته‌اند، معرفی شدند. در بین این مطالعات می‌توان به تحقیقی درباره تأثیر تمییز کننده بزاق دهان، قابلیت منحصربه‌فرد مگس میوه در فاسد کردن شراب، میزان کالری دریافتی ناشی از خوردن انسان اشاره کرد که مقام‌های اول تا سوم بیشت و هشتمین دوره جوایز ایگ نوبل را به خود اختصاص دادند.

تمرکز ایگ نوبل بر استنتاج‌هایی است که به‌طورجدی خارج از عرف هستند. این مطالعات در نگاه نخست باعث خنده مردم می‌شوند ولی در ادامه آن‌ها را به فکر کردن وادار می‌کند… در بین مطالعات سال جاری می‌توان به تحقیقی درباره تأثیر تمییز کننده بزاق دهان، قابلیت منحصربه‌فرد مگس میوه در فاسد کردن شراب و میزان کالری دریافتی ناشی از خوردن انسان اشاره کرد که مقام‌های اول تا سوم بیشت و هشتمین دوره جوایز ایگ نوبل را به خود اختصاص دادند.

تمرکز این مراسم بر استنتاج‌هایی است که به‌طورجدی خارج از عرف هستند و این مطالعات در نگاه نخست باعث خنده مردم می‌شوند ولی در ادامه آن‌ها را به فکر کردن وادار می‌کند. مراسم بیست و هشتمین دوره جوایز ایگ نوبل روز گذشته در سالن تئاتر سندرز (Harvard University’s Sanders Theatre) دانشگاه هاروارد برگزار شد.

جایزه ایگ نوبل امسال در حوزه شیمی به یک پژوهشگر پرتقالی اهدا شد که در مطالعات خود به بررسی قدرت تمییز کنندگی بزاق انسان پرداخته بود. وی قدرت تمییز کنندگی بزاق را به وجود آنزیم ویژه‌ای به نام α-amylase منتسب کرده و گفته می‌شود این آنزیم دارای قدرت تمییز کنندگی و ضدعفونی کردن است.

در حوزه زیست‌شناسی اما جایزه ایگ نوبل سال ۲۰۱۸ به تیمی از پژوهشگران دانشکده کشاورزی دانشگاه پیتر ویتزگال (Peter Witzgall) اهدا شد. آن‌ها در مطالعات خود دریافتند وجود یک نانوگرم از ماده موسوم به Drosophila melanogaster’s pheromone قادر به فاسد کردن یک لیوان بزرگ شراب است. این ماده در مگس میوه وجود دارد و طبیعتاً هیچ‌کسی دوست ندارد در داخل لیوان نوشیدنی خود مگس ببیند اما مگس‌های میوه علاوه بر کثیف کردن محتویات لیوان، آن را فاسد نیز می‌کنند.

یکی دیگر از تحقیقات جالب‌توجه که امسال توانست جایزه ایگ نوبل را به خود اختصاص دهد، مطالعات جیمز کول (James Cole) باستان‌شناس دانشگاه برایتون (University of Brighton) بود که به بررسی رژیم غذایی انسان‌های عصر پارینه‌سنگی پرداخته و دریافت میزان کالری ناشی از مصرف گوشت انسان که در دوران ماقبل تاریخ رایج بود، بسیار کمتر از کالری دریافتی از مصرف گوشت حیوانات است.

در حوزه روان‌شناسی، جایزه عجیب‌ترین و غیرعادی‌ترین پژوهش به اعضای گروه دانشمندی به نام لیندی اچ لیانگ (Lindie H. Liang) در دانشگاه ویلفیرید لوریر (Wilfrid Laurier University) اهدا شد که در مطالعات خود به بررسی این موضوع پرداختند که آیا استفاده از عروسک‌های موسوم به وودوو (voodoo dolls) برای کاستن خشم کارمندان پس از زور گوئی روسایشان، کارآئی دارد یا نه؟ در این تحقیقات، کارمندان پس‌ازاینکه احساس می‌کردند به آن‌ها زور گفته‌شده است، سوزن‌هایی را در بدن این عروسک‌ها فرومی‌کردند. نتایج این مطالعه حاکی از بهتر شدن شرایط روحی کارمندان بود.

جایزه رشته پزشکی به تحقیقی درباره تأثیر سوارشدن به ترن هوایی در دفع سنگ کلیه اهدا شد. این مطالعه توسط دیوید وارتینگر (David Wartinger) انجام‌شده و در آن مشخص شد سوارشدن به ترن هوائی به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.

یک متخصص بیماری‌های معده و روده به نام آکیرا هوریچوی (Akira Horiuchi) از کشور ژاپن نیز به دلیل ابداع سیستم کولونوسکوپی نشسته، جایزه گرفت. در این روش فرد به‌طور نشسته می‌تواند شخصاً خود را تحت کولونوسکوپی قرار دهد.

مطالعات انسان‌شناسی که موردتوجه اعضای کمیته ایگ نوبل قرار گرفت به تحقیقات دانشمندی به نام گابریلا آلینا سائوسیوس (Gabriela-Alina Sauciuc) اهدا شد که در بررسی‌های خود دریافت شامپانزه‌های باغ‌وحش به همان میزان که انسان‌های ادای آن‌ها را درمی‌آورند، ادای انسان‌ها را درآورده و کارهای آن‌ها را تقلید می‌کنند.

 جایزه حوزه ادبیات نیز به تیمی از محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا اهدا شد که به بررسی این مسئله پرداختند که تقریباً بیشتر مردم به راهنمای موجود در محصولات الکترونیکی توجه نکرده و آن را نمی‌خوانند.

درنهایت نیز جایزه ایگ نوبل سال ۲۰۱۸ به اعضای گروه تحقیقاتی دانشگاه والنسیا اهدا شد که به بررسی و اندازه‌گیری فرکانس، انگیزه و اثرات فریاد و فحش دادن در هنگام رانندگی پرداخته بودند.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: cen.acs.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا